بررسی علل افت تحصیلی از دیدگاه معلمان و … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
بین میزان علاقه به تحصیل و افت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد؟
با توجه به نتایج بدست آمده بین میزان علاقه و افت تحصیلی دانش آموزان رابطه معنی داری وجود ندارد و فرضیه صفر را تأیید می کند چون p-valu بدست آمده برابر با ۹/۰ می باشد که از عدد سطح معنی دار ۰۵/۰ بزرگتر می باشد.
فرضیه پنج:
بین چگونگی فضای آموزشی و افت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد؟
با توجه به نتایج بدست آمده بین چگونگی فضای آموزشی و افت تحصیلی دانش آموزان رابطه معنی داری وجود ندارد و فرضیه صفر را تأیید می کند چون p-valu بدست آمده برابر با ۱۹۲/۰ می باشد که از عدد سطح معنی دار ۰۵/۰ بزرگتر می باشد.
فرضیه شش:
بین شیوه مدیریت آموزشگاه و افت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد؟
با توجه به نتایج بدست آمده بین مدیریت آموزشگاه و افت تحصیلی دانش آموزان رابطه معنی داری وجود ندارد و فرضیه صفر را تأیید می کند چون p-valu بدست آمده برابر با ۵۸۷/۰ می باشد که از عدد سطح معنی دار ۰۵/۰ بزرگتر می باشد.
یافته های جانبی :
طبق پرسش نامه ای که بین ۴۰نفر معلم اجرا شد به این نتایج دست یافته ایم که :
۱) میزان در آمد والدین در حد زیاد می تواند در افت تحصیلی دانش آموزان موثرواقع شود و معلمان میزان در آمد ماهیانه یک خانواده پنج نفری را بالاتر از ۶۰۰ زار تومان بیان کرده اند.
۲) در مورد انتصاب مدیران مدارس که آیا از روی صلاحیت انتخاب شده اند ۱۵ نفر بیان کرده اند که در حد متوسط از روی صلاحیت انتخاب شده اند. و در مورد تاثیر شیوه عمل مدیر آموزشگاه بر پیشرفت تحصیلی ۲۱ نفر به گزینه زیاد جواب داده اندپس نتیجه می گیریم که مدیران آموزشگاه تاثیر زیادی بر دانش آموزان دارند
۳)در مورد ویژگی های معلمان ۱۸ نفر بیان کرده اند که از شغل خود در حد زیاد راضی هستند ۲۵ نفر عنوان کرده اند که مدرک تحصیلی معلمان در حد زیاد می تواند بر پیشرفت تحصیلی موثر واقع شود و ۱۷ نفر گفته اند که متناسب با رشته تحصیلی خود تدریس می کنند.
۴)در مورد شیوه تدریس معلمان ۱۹ نفر بیان کرده اند که در تدریس از شیوه ی سخنرانی استفاده می کنندو ۱۳ نفر از این معلمان گفته اند که در حد متوسط از وسایل کمک اموزشی استفاده می کنند و ۲۵ نفر عنوان کرده اند که در طراحی سوالات امتحانی کلیه دانش آموزان را یعنی خیلی ضعیف ، ضعیف ، متوسط و زرنگ را در نظر می گیرند .
۵)در مورد تاثیر تحصیلات والدین ۲۳ نفر تاثیر میزان تحصیلات پدران در حد متوسط بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بیان کرده اند و ۲۱ نفر میزان تحصیلات مادر را درحد خیلی زیاد بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان موثر می دانند. و بیان می دارند به علت این که پدر کمتر در خانه حضور می یابد ولی مادر همیشه وقت زیادی در منزل با فرزندان خود به سر می برد میزان تحصیلات مادر بر پیشرفت تحصیل دانش آموز تاثیر بسیار زیادی دارد.
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
مقدمه
بحث و نتیجه گیری
محدودیت در تحقیق
پیشنهادات
مقدمه
این فصل از تحقیق مشتمل بر دو قسمت اصلی می باشد که یکی یافته های اصلی تحقیق و نتیجه گیری و دیگری توصیه ها و پیشنهادات پژوهشگران می باشد .
یافته های اصلی تحقیق نیز شامل دو قسمت است :
الف) نتایج توصیفی
ب ) نتایج و یافته های حاصل از آزمون فرضیات تحقیق پس از بیان موارد فوق تحقق پیشنهاداتی در راستای نتایج حاصل از تحقیق بدست اندر کاران آموزش و پرورش ارائه داده تا با در نظر قرار دادن آنها نتایج بدست آمده مثمر ثمر واقع شود.
بحث و نتیجه گیری
طبق پرسش نامه ای که بین ۴۰ نفر از معلمان با جنسیت زن در دبیرستان دخترانه شهرستان اردبیل انجام شد به نتایج زیر دست یافتیم :
بین میزان در آمد خانواده و افت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد؟
در این فرضیه بعد از تحلیل و بررسی با بهره گرفتن از روش خی ۲ و با درجه آزادی ۶۵ و انحراف معیار ۱٫۰۱, این نتیجه حاصل گردید که بین بین میزان در آمد خانواده و افت تحصیلی دانش آموز رابطه مستقیم وجود دارد و بر افت تحصیلی فرد تاثیر گذار است و این فرضیه را یافته های آقای سید ناصر آمیغی نیز همخوانی دارد .
بین میزان تحصیلات والدین و افت تحصیلی دانش آموزان رابطه ای وجد دارد؟
این فرضیه بعد از تحلیل و بررسی و با بهره گرفتن از روش خی ۲ و با درجه آزادی ۶۵ و انحراف معیار ۷۶٫۴۹, به این نتیجه دست یافتیم که بین میزان تحصیلات والدین و افت تحصیلی دانش آموز رابطه معنا داری وجود ندارد , یعنی تحصیلات والدین بر روی افت دانش آموز تاثیر گذار نیست .
آیا بین ویژگی در معلمان و افت تحصیلی دانش آموزان رابطه ای وجود دارد ؟
در این فرضیه بعد از تحلیل و بررسی و با بهره گرفتن از روش خی ۲ و با درجه آزادی ۱۸۲ و انحراف معیار ۱٫۷۶, این نتیجه به دست آمد که بین ویژگی در معلمان و افت تحصیلی دانش آموزان رابطه معنا درای وجود ندارد یعنی ویژگی معلمان عامل موثری در افت تحصیلی دانش آموزان به حساب نمی آید .
آیا بین میزان علاقه به تحصیل و افت تحصیلی دانش آموزان رابطه ای وجود دارد ؟
در این فرضیه بعد از بررسی و تحلیل و با بهره گرفتن از روش خی ۲ و با درجه آزادی ۲۶ و انحراف معیار ۱۷٫۰۲, این نتیجه حاصل شد که بین میزان علاقه به تحصیل و افت تحصیلی فرد رابطه معناداری وجود ندارد که این نظریه با فرضیات آقای آمیغی نیز همخوانی دارد.
آیا بین فضای آموزشی و امکانات آن و افت تحصیلی دانش آموزان رابطه ای وجود دارد ؟
در این فرضیه بعد از بررسی و تحلیل و با بهره گرفتن از روش خی ۲ و با درجه آزادی ۶۵ و انحراف معیار ۷۴٫۷۳, به این نتیجه دست یافتیم که بین فضای آموزشی و افت تحصیلی رابطه معناداری وجود ندارد یعنی فضای آموزشی نمی تواند عامل موثری بر افت تحصیلی فرد به حساب آید.
بین شیوه مدیریت آموزشگاه و افت تحصیلی دانش آموزان رابطه ای وجود دارد ؟
در این فرضیه بعد از بررسی و تحلیل و با بهره گرفتن از روش خی ۲ و با درجه آزادی ۲۶ و انحراف معیار۲۳٫۸۰, به این نتیجه دست یافتیم که بین شیوه مدیریت آموزشگاه و افت تحصیلی رابطه معناداری وجود ندارد یعنی شیوه مدیریت آموزشگاه نمی تواند عامل موثری بر افت تحصیلی فرد به حساب آید.
محدودیت در تحقیق
تحقیق پیش رو همان طور که اشاره شد جهت بررسی علل افت تحصیلی دانش آموزان از دیدگاه معلمان و راهکارهای مقابله با آن انجام گردید و در انجام این تحقیق با محدودیت هایی نیز روبرو بوده ایم که به توضیح مختصری از برخی از آنها می پردازیم:
کم توجهی برخی از پاسخ دهندگان به سوالات :که متاسفانه برخی از پاسخ دهندگان برگه سوالات را یک برگه تصور کرده و به برگه دوم پاسخ نداده بودند.
بی توجهی بعضی از معلمان جهت همکاری با محقق : به این دلیل که مجوزی از طرف آموزش و پرورش برای اجرای تحقیق در مدارس صادر نشده بود به همین دلیل درخواست پر کردن پرسش نامه از سوی محقق با سر باز زنی برخی معلمان روبرو می گشت.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
ناهماهنگی دانشگاه پیام نور با آموزش و پرورش ناحیه ۲ شهرستان اردبیل جهت اجرای پروژه
همه موارد و محدودیت های ذکر شده در بالا و محدودیت زمانی و مکانی همانند کمبود وقت برای تحقیق و مکان ها و مدارس کم برای اجرا و طرح پرسش پرسش نامه عواملی موثر بر روی اجرای تحقیق بوده و بالطبع عامل تاثیر گذار بر نتایج به دست آمده در تحقیق خواهد بود زیرا هر چه تعداد نمونه برای آزمایش و تحقیق بالاتر رود نتایج به دست آمده نیز دقیق تر و نزدیک به جامعه واقعی خواهد بود.
پیشنهاد
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-04-13] [ 03:22:00 ب.ظ ]
|