دانلود پایان نامه با فرمت word : مطالب درباره بررسی تطبیقی حقوق خانوادگی زن … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
“ما استفاد افرء مسلم فائده-بعدالالام-افضل من زوجه مسلمه…”
انسان مسلمان- بعد از نعمت اسلام –هیچ فایده ای (نعمت های الهی) نبرده است که بهتر از همسر مسلمان و شایسته باشد. (حرعاملی/ ۱۳۷۶ق/ ۲۳)
خداوند متعال آفریدن زن و مرد و قرار گرفتن آنان در کنار یکدیگر را از حکمتها و آیات خود و ازدواج را سبب مودت و رحمت و آرامش انسان معرفی ومی فرماید:
“من آیاته ان خلقلکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا لیها وجعل بینکم موده و رحمه ان فی ذلک لایات لقوم یتفکرون.”
از آیات و نشانه های حکیمانه ی خداوند این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی قرارداد تا در کنار آنان آرامش یابند و میان شما مهر و محبت و رحمت قرار داد.به تحقیق در اینکار خداوند دلایل حکیمانه ایست برای اندیشمندان و متفکران. (مریم /۲۱)
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
این آرامش تنها آرامش معمولی که روانشناسان مطرح می کنند نیست بلکه علاوه بر آن شامل وقار و ثبات فکری و روحی و احساس ارزشمند بودن و احساس شخصیت کردن و آبرو و حیثیت بیشتر پیدا نمودن نیز می شود. (صاحبدل/ ۱۳۸۶/ ۷۹)
همچنین ازدواج و تشکیل خانواده ارزش انسان را بالا می برد و شخصیت او را رشد می دهد،اعمال و عبادت هایش نزد فرشتگان از ارزش والایی برخوردار می شود به طوری که ارزش آنها چند ده برابر می شود.امام جعفر صادق (ع) می فرماید:
“رکعتان یصلیهما المتزوج ، افضل من سبعین رکعه بصلیها الغرب.”
دو رکعت نماز که انسان متاهل بخواند،افضل و بالاتر است از هفتاد رکعت نماز که انسان مجرد بخواند.مساله خانواده سرلوحه تعالیم دینی ما قرار دارد بر خلاف برخی نظریه ها که تجرد را توصیه کرده و ازدواج را زشت شمرده اند اسلام ازدواج را مقدس شمرده و از تجرد نهی می کند.پیامبر اکرم (ص)می فرماید:هیچ بنیادی در اسلام گزارده نشده که نزد خدا محبوب تر از ازدواج باشد. (حرعاملی /۱۳۷۶ق/ ۶)
همچنین در روایت دیگری نقل کرده است:ازدواج سنت من است و هرکه از سنت من رو بگرداند از من نیست. (صاحبدل/۱۳۸۶/ ۸۰)
۳-۲ فلسفه ی ازدواج :
عده ای که عمق فلسفه ی ازدواج و تشکیل زندگی مشترک را درک نکرده اند ازدواج را فقط در دفع شهوت جنسی و ارضای این غریزه می بینند.درحالی که محصول و ره آورد ازدواج فقط دفع شهوت جنسی و ارضای این غریزه ،بلکه فضیلت و ارزش و فلسفه و ره آورد ازدواج تشکیل خانواده علاوه بر ارضای غریزه جنسی تعهد و تکامل ورشد و شخصیت و آرامش و فوائد دیگری برای انسان به ارمغان می آورد. (همان/ ۸۳)
“…بعد از ازدواج شخصیت انسان تبدیل به یک شخصیت اجتماعی می شود و خود را شدیدا مسئول حفظ همسر و آبروی خانواده و تامین وسایل زندگی فرزندان آینده می بیند به همین دلیل تمام هوش و ابتکار و استعداد خود به کارمی گیرد….” (تفسیرنمونه/ ۱۳۷۰/۴۶۵)
اشخاص فراوانی بودند که قبل از ازدواج به اصول اخلاقی و دینی و اجتماعی چندان پایبند نبوده اند و نوعی سبک سری و بی موالاتی و هرزگی بر رفتار و اخلاق آنها حاکم بوده است،اما پس از ازدواج،اخلاق و رفتارشان تغییر کرده و متین و باوقار شده اند و نوعی بزرگواری و متانت در رفتارشان پدیدار شده است. (صاحبدل/ ۱۳۸۶/ ۸۳)
۳-۳ ازدواج درآیین زرتشت
درآیین زرتشت ازدواج امری مقدس و کاریست بسیار پسندیده و پرهیز از آن و روی آوردن به زندگی مجردی امری است ناپسند. (موریس شیخی/ ۱۳۷۶/ ۸۱)
از دیدگاه زرتشت هر فرد زرتشتی موظف است پس از رسیدن نبه سن بلوغ (۱۵سالگی)برای خود همسری انتخاب نماید و زندگی مشترک را با مهر و محبت و تولید فرزندان لایق ادامه دهند و از این طریق موجبات خوشبختی خود و پیشرفت مردم کشور را فراهم سازد .چرا که در اینصورت است که اهورامزدا از او خشنود شده و اهریمن بد ذات از او دور خواهد شد. (همان)
درایران باستان،مرد زن دار ،بر مرد بی زن و مردی که دارای اولاد بوده،بر مرد بدون فرزند برتری داشت (همان)
در یسنا می خوانیم که زرتشت زنها و مردانی را که ازدواج می کنند به کردار نیک دعوت می کند و می گوید:
ای دختران شوی کننده و ای دامادان،اینک بیاموزم و آگاهتان سازم .پند مرا به خاطر خویش نقش بندید و به دلها بسپارید. باغیرت از پی زندگی پاک منشی بکوشید هر یک از شما باد در کردار نیک بر دیگری سبقت بگیرد و از این رو زندگانی را خوش وخرم سازد. (همان/۸۲)
در دین زرتشت ازدواج کار نیک است بنیادی می باشد که یک زن،یک مرد را به عنوان همسر بر می گزیند تا تواناییشان در پیشرفت آفرینش رسایی یافته و خوشبختی آنان بیشتر شود. بنیاد زناشویی بر پایه های خرد،دوست داشتن و همکاری باید استوار باشد و از هوس و خودخواهی به دور باشد. .(صاحبدل/ ۱۳۸۶/ ۲۵)
در آئین زرتشت ازدواج آنقدر پسندیده است که به زرتشتیان سفارش شده :
((به همدینان خود یاری کنید تا بتوانند همسری که میخواهند برگزینند و پیوند همبستگی ببندند.)) (همان/ ۲۶)
برای گرفتن همسر تردیدی نیست که پایه آن برآزادی گزینش شده و سفارش شده است که دختر و پسر با مشورت و خرد(وهومن)و اشاد(راستیوپاکی)همسر خود را انتخاب کنند و پدر حق ندارد دختر خود را مجبور به ازدواج با پسری کند. (همان)
زمانی که پور چیستا دختر زرتشت میخواست همسر برگزیند پدرش به او گفت:
((آن کسی را به همسری خود برگزین که خرد تو به آن فرمان دهد.)) (همان)
و در آئین زرتشت بیش از یک همسر نم یتوانند انتخاب کنند و هر گاه همسر کسی بمیرد تا یکسال نمی تواند ازدواج کند.مهری و صداق در آئین زرتشت وجود ندارد برای اینکه طلاق در آئین زرتشت جایز نمی باشد .مگر در چند مورد که عبارت اند از :
اولا:زن از جاده عفاف خارج شود و شوهر او بتواند آشکارا مورد را ثابت کند.
دوما:بیماری غیر قابل علاج زن یا شوهر داشته باشد.
سوما:مرد یا زن دیوانه باشد و چند مورد دیگر.
در آئین زرتشت مرد و زن جایز نیستند با بعضی از افراد ازدواج کنند. (همان/ ۲۸)
مردها نمی توانند با :
مادر،خواهر،دختر،دختر خواهر،دختر برادر،خواهر پدر،خواهر مادر،دایه ای که شیر داده و هر دختری خواه خودی یا بیگانه که در کودکی همشیر بوده باشد ازدواج کنند. (صاحبدل/ ۱۳۸۶/ ۷۱)
و زنان نمی توانند با :پدر،برادر،پسر خواهر،پسر برادر،برادر پدر،برادر مادر و هر پسری خواه خودی یا غریبه که در کودکی همشیر بوده است ازدواج کنند (همان)
۳-۴ معیارهای انتخاب همسر در اسلام
برای انتخاب همسر باید معیارهایی داشته باشیم.دختر و پسر باید ملاکها و میزانهایی داشته باشند و بدانند”چه همسری می خواهند.باچه مشخصاتی و صفاتی.”درست مانند کسی که تصمیم دارد به سفر برود ابتدا باید مقصد و هدف خود را معین نماید آنگاه سفر کند.در اینجا به چند نکته از معیارهای انتخاب همسر اشاره می کنیم. (صاحبدل/ ۱۳۸۶/ ۸۱)
دین و تدین:
انسانی که دین ندارد هیچ ندارد هر چه هم داشته باشد هیچ محسوب می شود انسان بی دین در حقیقت “مرده ی متحرک “است کسی که پایبند به دین که اصلی ترین مساله زندگی است نباشد هیچ تضمینی وجود ندارد که پایبند به رعایت حقوق همسر و زندگی مشترک باشد. (همان)
اخلاق نیک:
یکی دیگر از معیار های اساسی در انتخاب همسر ،اطمینان از اخلاق خوب و شایسته طرف مقابل است .منظور از “اخلاق نیک” تنها در خنده رویی و خوش خلقی اصطلاحی نیست،زیرا اینها در بعضی از مواقع نه تنها مطابق اخلاق نیست ،بلکه ضد اخلاق است.بلکه منظور از اخلاق نیک،صفات و خلق و خوهای پسندیده در نظر عقل و شرع می باشد.زندگی کردن با افراد خشن،بد اخلاق،و تندخو بسیار مشکل است و دشواری های زیادی به دنبال می آورد در روایات آمده است که همسر بد اخلاق انسان را به پیری زودرس مبتلا می کند. (همان/۸۲)
اصالت خانوادگی:
منظور ز “اصالت خانوادگی” شهرت و یا ثروت نیست بلکه منظور (نجابت،پاکی و تدین و …) است.ازدواج با یک فرد مساوی است با یک پیوند با یک خانواده و فامیل و نسل.
پیامبر اکرم (ص) می فرماید:
“تزوجوا فی الحجر الصالح فان العرق دساس”
در دامن و خانواده ی شایسته ازدواج کنید.زیرا عرق (نطفه ها و ژنها)تاثیر میگذارد. (همان)
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-04-13] [ 03:14:00 ب.ظ ]
|