مقطع کارشناسی ارشد : آسیب شناسی فرهنگ انتظار- فایل ۳۲ – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
۶-احیا و گسترش فرهنگ انتظار و تلاش برای شناساندن نقش سازنده این فرهنگ در پایداری و پویایی جوامع اسلامی؛
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۷-تبیین وظایف و تکالیف مردم در برابر حجت خدا و امام عصر u نهادینه ساختن این وظایف و تکالیف در فرد و اجتماعی و آماده ساختن جامعه اسلامی برای استقبال از واقعه مبارک ظهور؛[۳۰۳]
۸-تلاش در جهت دفاع عقلانی از اندیشه مهدوی و فرهنگ انتظار و تبیین هر چه بهتر و دقیقتر مبانی این اندیشه و فرهنگ؛
۹-دقت و مراقبت کامل در نقل مطالب و مباحث مهدوی، به ویژه حکایتهای مربوط به تشریفات، و توجه به منابع و مستندات مطالب و مباحث نقل شده؛
۱۰-پرهیز از مطرح ساختن خواب و رؤیاهایی که پایه و اساس محکم و متقی ندارند، هر چند بسیار جذاب و اثر گذار باشند.[۳۰۴]
۱۱-گشودن زوایای جدید در طرح مباحث مهدوی
۱۲-رد یابی و شناسایی شبهات منتشره از سوی مبلغان فِرق و مذاهب در میان جوانان و آمادگی برای پاسخ گویی به آنها
۱۳-مطالعات جدی برای طراحی و معماری «مهندسی فرهنگی» مبتنی بر مبانی و مبادی دینی فرهنگ انتظار.[۳۰۵]
۱۴-شناسایی جریانهای مهاجم فرهنگ انتظار، مصادیق این تهاجم، نقد آنها و نحوه مقابله جوی با آنها
۱۵-برخی مناسبتها هم چون «نهم ربیع الاول» که ایّام شادی و سرور شیعیان و سالروز آغاز امامت آن امام غریب است، فرصتی بسیار مغتنم برای علما و مبلغین برای طرح مباحث مربوط به امامت در جامعهی شیعه است.
۱۶-حتماً شما نیز گویندگانی را دیدهاید که سخنان خویش را با دعای فرج و یا اشعاری در فراق امام عصر u آغاز میکنند. این شیوه میتواند الگویی برای سخنرانان، نویسندگان، ذاکران و تمامی کسانی باشد که به نحوی با افکار عمومی در تماس هستند.[۳۰۶]
۱۷-اهل خطابه و منبر، سخنرانان مذهبی و تریبون داران عرصههای فکری و دینی باید این فرمایش امام مجتبی u را مدّ نظر قرار دهند که: «در منبرها به مردم بگویید و به آنها دستور دهید توبه نموده و در مورد تعجیل حضرت حجت دعا نمایید، دعا برای آمدن آن حضرت مانند نماز میت نیست که واجب کفایی باشد و با انجام دادن عدهای از دیگران ساقط شود بلکه مانند نمازهای پنج گانه است که بر هر فرد بالغ واجب است برای ظهور امام زمان دعا کند.[۳۰۷]
مقام معظم رهبری طی سخنانی در نیمه شعبان ۱۳۸۷ هـ.ش خطاب به علما، مبلغین و روشنفکران میفرمایند:
«… این عقاید را بایستی اولاً درست فهمید، ثانیاً آنها را با تدبر و تأمل عمق بخشید، ثالثاً آنها را بهدرستی منتقل کرد. در همه مجموعههای فرهنگی اینجور است. در آموزش و پرورش، یک معلم، یک مدیر آموزشی یا پرورشی به بهترین وجهی میتواند از این فرصت طلاییِ عمر نوجوان ما که در اختیار اوست، استفاده کند. عقاید دینی را نه فقط در زنگ تعلیمات دینی، بلکه میشود آن را در همه فرصتهای تعلیم، با هوشیاری، با دقت، با سنجیدگی، در عمق ذهن و جان متعلم جایگزین کرد، تا او فرصت پیدا کند آن را در دل و مغز خود رشد بدهد. [۳۰۸]
وظایف ائمه جماعات
با توجه به وجود هزاران مسجد در سراسر کشور، ائمه محترم جماعات میتوانند در یاری رساندن به امام عصر u نقش مهم ایفا کنند، هر روز پس از نمازهای واجب و مناسبتهای خاص تبلیغی (رمضان و …) و سایر مناسبتهای مذهبی فرصتهایی بسیار مغتنم برای دعا جهت تعجیل در فرج امام عصر و بیان معارف مهدویت میباشد.[۳۰۹]
وظایف مداحان و هیئات مذهبی
۱-اداره کنندگان هیئتهای مذهبی و ذاکران و مداحان اهل بیت u نقش مؤثری در شکل گیری و فرهنگ دعا برای تعجیل ظهور منجی عالم بشریت دارند. باید توجه نمود که دعا برای فرج امام عصر u با دعا برای یک مریض یا حاجات شخصی تفاوت دارد. در همین یک دعا فرج عالم و آدم نهفته است. همه گرفتاریها و مشکلات و از سوی دیگر مشکلات همگان را در برمیگیرد. درمان تمام دردها در ظهور حضرت حجت است. از این رو به هنگام جاری شدن اشکها و شکستن دلها باید برای ظهور امام عصر u با تمام وجود دعا کرد.[۳۱۰]
۲-بستن بیعتهای دسته جمعی در دستهه ای مختص که طی آن مردم با امام و رهبر خود حجت بن الحسن u بر سر کمک به آن حضرت و پیوستن به اردوگاه ایشان، پس از آگاهی از ظهورشان بیعت میکنند. این بیعتها در مناسبتهای مختلف بسته میشود. هم چون هنگام ادای عمره و حج، ماه محرم، پانزدهم شعبان و سایر مناسبتهای مربوط به معصومین.[۳۱۱]
۳- در ضمن سوگواریها و اعمال مستحبات، اعمال را به نیابت از آقا امام زمان انجام دهند تا این فرهنگ بین مردم جا باز نماید.
۴-شعر خواندن و مرثیه سرایی تنها، و بدون توجه به تعلیم عقاید و احکام و اخلاق و بدون توجه به نیاز فکری نسل جوان مسئولیت مداحان را برطرف نمیکند؛ هیئتها باید از روحانیت استفاده کنند و با راهنمایی آنها فعالیت نمایند.
۵- در هیئتهای دعای ندبه، باید معارف حضرت ولی عصر (عج) بیان شود و خواسته و مطلوب آن وجود مقدس که پاسداری از اسلام و تشیع و امر به معروف و نهی از منکر و دفاع از ولایت اهل بیت u است، تشریح گردد.
۶-باید کنار هیئتها، کتابخانه و نوارخانه مذهبی پر محتوا قرار گیرد که جوانان اضافه بر ندبه و گریه در فراق امام عصر (عج) با معارف آن جناب آشنا شوند.
۷-هیئتها گفتار علما و وعاظ و مداحان را بوسیله جزوه و کتاب انوار و لوح فشرده به خارج از هیئت انتقال داده و زمینه استفاده دیگران را فراهم نمایند.
۸-مداحان و هیئات مذهبی موقوفاتی برای نشر کتب دینی و استنساخ آثار اهل بیت u مقرر سازند.[۳۱۲]
وظایف شهرداریها، فرهنگسراها و مؤسسات
اصولاً کارهایی که در زمینه انتظار صورت میگیرد به هم پیوسته نیست و مراکزی که به مطالعه دست میزنند بیشتر سعی در جذب مخاطب دارند و برنامه ریزی منسجم و هماهنگ ندارند بهتر است به جای رقابت بین یکدیگر با دستانی گره خورده به ظهور امام u کمک نمایند. چرا که حضرت یاور حقیقی میخواهد خواهشمند است مسئولان مراکز ابتدا به خود سازی بپردازند و پس از آن جامعه را آماده کنند.
از جمله مسئولان و نهادها که قشر زیادی از مردم را زیر پوشش خود دارد و میتواند به تبع، مؤثر واقع گردد در شهرداریها و فرهنگسراها هستند از جمله کارهایی را که میتوان برای آنان برشمرد: چراغانی و تزئینات و پخش شیرینی و شربت در شب نیمه شعبان، ساختن مجسمه و یا ماکت در رابطه با معارف مهدویت به صورتی که حاوی پیام و مطلب مثبت باشد،[۳۱۳] نصب یک شعار و یا نقاشی زیبا که رنگ آمیزی آن از نظر روانشناسی کار شده باشد در رابطه با معارف مهدویت روی اتوبوس واحدهای شهری یا متروها.
زدن روبان سبز و آذین ماشینها در هفته مهدویت و شب نیمه شعبان، ارائه برنامههای شاد و متنوع ولی در محدوده شرعی در هفته مهدویت، نوشتن یک حدیث پشت بلیط اتوبوس واحدها، اسم فلکهها، خیابانها، کوچهها و یا شهرکها را یکی از اوصاف و القاب امام زمان u قرار دهند.
-برگزاری دورههای آموزشی حضوری و غیر حضوری معارف مهدویت برای مقاطع مختلف تحصیلی -تشکیل محافل به یاد آن حضرت (عج) -جلسه دعای ندبه (صبح جمعه) -جلسه زیارت آل یاسین (صبح و عصر جمعه) -برپایی جلسات بزرگداشت در مناسبتها، مثل ایام میلاد و وفات ائمهu -برگزاری جلسات پرسش و پاسخ -تشکیل کانونهای انتظار در مساجد، مدارس، دانشگاهها، کارخانهها و ادارات که افراد، با شرکت در جلسات هفتگی در بالا بردن شناخت خود نسبت به حضرت مهدی u (از طریق تدوین مجله، طرح سؤال در جمع و جستوجو پاسخ آن و…) سعی مینمایند. -راه اندازی کاروانهای جمکران در شبهای چهارشنبه و شبهای جمعه -تشکیل کتابخانه و نوارخانه با موضوع مهدویت و انتظار -پخش بروشورها و جزوهها و کتاب درباره حضرت مهدی (عج) بین علاقمندان و بلکه در سطح عموم افراد جامعه -برگزاری مسابقات کتابخوانی با موضوع مهدویت در مساجد، مدارس، دانشگاهها و اهدای جوایز نفیس به برندگان -برپایی نمایشگاههایی با موضوع مهدویت (نمایشگاه کتاب، عکس و پوستر، فیلم و CD و …) – ارائه معارف مهدوی در قالب هنر (فیلم، تئاتر، انیمیشن، اسلاید و سرود) -فراخوان آثار هنری در زمینه مهدویت، مثل نقاشی و … در سطوح مختلف – تهیه تابلوهای تبلیغاتی با موضوع مهدویت و نصب آن در مراکز مهم شهر، ادارات، مدارس، کتابخانهها و … -معرفی منابعی که پیرامون مهدویت به رشته تحریر در آمده است به اقشار مختلف جامعه.
بستن بیعت عمومی با حضرت حجت u در همه مناطق شیعه نشین تعیین یک روز مخصوص برای آن در سال، به طوری که این بیعت با محتوایی یکسان و در ساعتی واحد ادا شود. تلاش جهت فراهم آوردن برنامههای هفتگی یا دو هفته یک بار شامل نشستها و مصاحبهها دربارهی امام مهدی u، ظهور شریف آن حضرت و آن چه پیش از آن رخ خواهد داد. دعوت از اندیشمندان و صاحبان اندیشه برای نگارش مقالاتی پیرامون این قضیه در روزنامهها، مجلات، نشریات داخلی.[۳۱۴]
آنان که با شبکه جهانی اینترنت آشنا هستند میدانند که دشمنان شیعه به ویژه وهابیان و بهائیت به شدت مشغول فعالیت علیه مبانی تشیع و به ویژه امام عصر u میباشند. مؤسسات و یا افرادی که توان علمی و عملی و امکانات لازم را دارند باید در این عرصه نیز به دفاع از تمامیت شیعه بپردازند.
هر سازمان، ارگان و جمعیتی میتواند با بررسی وضعیت و امکانات خویش و در حوزهی کاری خود در راه یاری رساندن به امام عصر u حرکت نماید.[۳۱۵]
وظایف مسئولین مسجد جمکران
گردانندگان مسجد مقدس جمکران وظیفهای خطیر و مضاعف دارند. باید قدر این پتانسیل عظیم معنوی که با عنایت خود آن بزرگوار ایجاد شده است را به خوبی دانست و با شیوههای مختلف و از راههای گوناگون، غربت و مظلومیت امام زمان u و انتظارات ایشان از شیعیان و محبان خویش را برای صدها هزار عاشقی که هر هفته و از راههای دور و نزدیک به عشق آن یگانهی دوران به این مسجد میآیند تشریح کرد. باید فضای غالب در مسجد جمکران فضای دعا برای ظهور و خاتمه یافتن دردها و رنجهای امام عصر u باشد.[۳۱۶]
وظایف دانشجویان و طلاب
دومین گروهی که تأثیر شگرفی در هدایت امت اسلامی دارند دانشجویان به ویژه طالبان علوم و معارف وحیانیاند. این گروه که زمینه ساز نهادینه شدن فرهنگ انتظار و اصلاح زمینه ظهورند وظایفی دارند:
۱-تلاش در راه علم اندوزی: جهد یعنی به کار بستن تمام توان و کوشش نهایی انسان در مسیر رسیدن به مقصود. طالب دانش باید تمام کوشش خویش را در راه علم اندوزی به کار گیرد. فرد یا جامعه جاهل، به مراتب حقیقی انتظار دست نمییابد و نمیتواند زمینه ساز ظهور امامی باشد که خود خزانه علم الهی است. از این رو کوشش در علم اندوزی از وظایف منتظران راستین آن امام همام (عج) به ویژه طلاب و دانشجویان است.
۲-رغبت در کسب علم: رغبت، تمایل اکید و میل شدید است. از دیگر صفات دانشجوی منتظر داشتن میل شدید به اندوختن علم و تجهیز به آخرین دستاوردهای علمی و فکری و نیز تولید دانش و اندیشه است. از این بخش دانسته میشود وظیفه بایسته دانشجویان و طلاب منتظر، تلاش برای فراگیری از سر میل و رغبت قلبی است، چون تلاش بیرغبت، به سردی و سستی میگراید و متوقف و خاموش میشود.[۳۱۷]
۳-در سطح حوزهها، به عنوان مبلغین دین و فرهنگ انتظار، مبانی اعتقادی مهدویت، شناخت فرقههای انحرافی و منبع شناسی مهدویت جزء دروس قرار گیرد تا طلاب و دانشجویان ما اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشند.
وظایف مستمعان
از مردمی که نه در سلک علما هستند و نه در زمره دانشجویان، با ظرافتی خاص به عنوان «مستمعین» یاد میشود، تا فهمانده شود اگر کسی از دو گروه مذکور نیست برای سعادتمندی راهی جز گوش سپردن و متابعت از راه شناسان ندارند. وظیفه خطیر و راه منحصر هدایت این گروه در دو عنوان کلی بدین شکل بیان گردیده ا ست:
۱-اتّباع: اقتضای معنای متابعت، حرکت همراه با میل و اراده در پشت سر کسی یا چیزی است؛ خواه در عمل تابع او گردد یا در فکر و نظر، بنابراین ویژگیهای انتظار راستین اهل استماع آن است که با میل و رغبت در پی دین شناسان و عالمان ربّانی که مقصد و مقصود اوامر معصوم u را میشناسند حرکت کنند و از مسیر نورانی قرآن و عترت منحرف نشوند.
۲-موعظه: واژه موعظه به معنای ارشاد به حق از راه تذکرهای مفید و اثر گذار است؛ بر این اساس منتظران مستمع باید قلب خویش را بر سخنان حکیمانه عالمان ربّانی که برگرفته از معارف ناب قرآن و عترت است بگشایند.[۳۱۸]
وظایف ثروتمندان
ثروتمندان، امانتداران اموال الهی و مجرای رسیدن برخی از نعمتهای خداوند بر دیگراناند. میان ثروتمندان جامعه اسلامی که در انتظار مهدی موعود موجود (عج) به سر میبرند و متکاثران مال اندوزی که اموال و تجارتشان را از خداوند بیشتر دوست میدارند.[۳۱۹] فاصله بسیاری است. ثروتمندان منتظر به اوصاف ذیل آراستهاند:
۱-تواضع: استکبار و خود برتربینی، انسان را از خداوند غافل میکند و به ورطه هلاکت میافکند. خطر ابتلا به این آفت، زمانی جدّیتر میشود که انسانی بر اثر توانایی و تموّل خدادادی، قارونی و فرعونی بیندیشند، ثروت را دستاورد تلاشهای خویش و قدرت را محصول توانایی تدیرش بپندارد از این رو ثروتمندانی که در انتظار آخرین پرچمدار اندیشه توحیدی به سر میبرند میبایست بکوشند تا هر چه بیشتر به صفت تواضع در آیند؛ بدین معنا که از درون و بیرون نفس خویش را در مرتبه فرو دستتری که همانا فقر محض نسبت به ایزد متعالی است بشناسد و ثروت خود را از آن خدا دانسته و خویش را در ردیف سایر بندگان خدا ببینند.
۲-وسعت بخشی: بر اغنیا و ثورتمندان منتظر است که به شکرانه تفضیل الهی بر آنها و به پاس بهرهمندی از نعمت خدادادی مال، به دستگیری از نیازمندان و رفع مشکلات برادران و خواهران ایمانی خویش بپردازند. نه تنها حقوق شرعی خویش چون خمس و زکات و… را ادا کنند، بلکه با شناسایی نیازمندان بکوشند در رفع تنگناهای زندگی دیگران تا میتوانند مؤثر باشند.[۳۲۰]
وظایف اقشار آسیب پذیر
همان گونه که اغنیای امّت اسلامی موظف به تواضع و وسعت بخشیدن به سایر اهل ایماناند، نیازمندان و اقشار آسیب پذیر نیز میباید با آراستگی به صفات ذیل، استغنای نفس خویش را حفظ و جامه انتظار راستین را به تن کنند:
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-04-13] [ 02:54:00 ب.ظ ]
|