۳-۲-۲- قلمرو زمانی تحقیق:
قلمرو زمانی تحقیق سال ۱۳۹۱ می باشد.
۳-۲-۳-قلمرو مکانی تحقیق:
قلمرو مکانی تحقیق زندان مشکین شهر می باشد.
۳-۳- روش انجام تحقیق
این پژوهش بر حسب اهدافی که دنبال می‏کند، از نوع کاربردی است زیرا یافته‏هایی که در زمینه اشتغال زندانیان و آموزش های فنی و حرفه ای حاصل می‏شود، می‏تواند در سازمان زندان ها و سایر بخش‏های سیاستگذار مورد بهره‏برداری قرار گیرد.روابطی که بین متغیرها در جامعه مورد مطالعه به دست می‏آید، مبنای توصیه و پیشنهادهایی برای سازمان زندان ها و مراکز فنی و حرفه ای است که می‏تواند در جهت ارتقاء کیفیت خدمات خود مورد استفاده قرار گیرد، لذا از این جهت نیز این پژوهش«کاربردی»است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

از نظر ماهیت و روش گردآوری داده‏ها و پاسخ به سؤالات مربوط، این پژوهش توصیفی (غیرآزمایشی) از نوع پیمایشی است. در این تحقیق از هر دو روش کتابخانه‏ای و میدانی برای جمع‏آوری اطلاعات‏ استفاده شده است.به عبارت دقیق‏تر برای تکمیل مبانی تئوریک از روش کتابخانه‏ای‏ و برای گردآوری سایر اطلاعات مورد نیاز در ارتباط با اشتغال زندانیان از روش‏های میدانی همچون پرسشنامه، مصاحبه با مددجویانی که در زندان در کلاس های آموزش فنی و حرفه ای شرکت کرده و دوران محکومیت خود را تمام و آزاد شده اند.
بر اساس اطلاعات به دست آمده ازیک نمونه با مستندات آماری و با بهره گرفتن از آمار استنباطی روابط فی‏مابین به جامعه آماری تعمیم داده خواهد شد.
۳-۴- جامعه آماری
جامعه آماری پژوهش را کلیه ی زندانیانی تشکیل می دهند که در سال ۱۳۹۱ پس از اتمام مدت محکومیت از زندان آزاد شده و در طول مدت زندان تحت آموزش های فنی و حرفه ای قرار گرفته اند. پس از استعلام از زندان شهرستان مشکین شهر و مراجعه به اسناد و مدارک آمار دقیق زندانیان آزاد شده سال ۱۳۹۱ که تحت آموزش های فنی و حرفه ای قرار گرفته اند تعداد ۷۰۰ نفر مشخص گردید.
۳-۵- نمونه آماری و روش نمونه گیری
برای تعیین نمونه آماری تحقیق از فرمون کوکران به شرح ذیل استفاده شده است:
برای تعیین حجم نمونه باید دو عامل اساسی را مد نظر قرار داد: درجه دقت مورد نظر برای نمونه و میزان تغییر در جمعیت نمونه بر حسب خصوصیات اصلی مورد مطالعه (دواس، ۱۳۸۳، ص ۷۸). دواس در نمونه گیری خطای نمونه‌گیری ۵ درصد و فرض شکاف ۵۰ به ۵۰ جمعیت در متغیر مورد نظر، را پیشنهاد می‌کند(همان). البته در جایی که جمعیت نمونه از همگنی بالایی برخودار باشد می‌توان از حجم نمونه کاست.
در تحقیق حاضر ما دقت احتمالی را ۰۵/ d= در نظر گرفته‌ایم، مقدار zیا t نیز با ۹۵ درصد احتمال صحت برابر با ۶۹/۱ می شود و با درنظر گرفتن حالت فرین برای متغیر اصلی مورد سنجش، شکاف ۵۰ به ۵۰ را در تعیین حجم نمونه قبول می‌کنیم. بنابراین مقدار۵/۰ p=q=. با گذاشتن مقادیر فوق در فرمول زیر حجم نمونه به تعداد ۱۶۰ نفر بدست می‌آید:
N= ? z= 96/1
۵/۰ P=q= 05/0d=
n= فرمول ۳-۱
روش نمونه گیری، تصادفی ساده است که پس از انجام هماهنگی های لازم با مسئولین ذیربط و اخذ آدرس از پرونده های قضائی و پرونده های موجود در دفتر برنامه ریزی اشتغال و حرفه آموزی زندان مشکین شهر و مراجعه حضوری به آن ها پرسشنامه توزیع و تکمیل گردید.
۳-۶- ابزار گردآوری اطلاعات
به پیروی از روش کلی تحقیق ( روش پیمایشی) برای جمع آوری اطلاعات از تکنیک پرسشگری و ابزار پرسشنامه محقق ساخته ‌استفاده می شود. پرسشنامه تحقیق شامل دو بخش است. بخش اول سوالات عمومی (۱۱ سوال) که شامل سن، جنسیت، تاهل، وضعیت اشتغال ، نوع شغل و نوع حرفه ای که در زندان آموخته اند می باشد. بخش دوم سوالات تخصصی(۲۰ سوال) که شامل نوع حرفه (یک سوال)، میزان مهارت( ۹ سوال)، مدت آموزش(۶ سوال)،کیفیت آموزش(۶ سوال)، می باشد که در طیف لیکرت سنجیده می شود.
۳-۷- روائی و پایائی تحقیق
۳-۷-۱-اعتبار(روائی[۴۶])
برآورد «اعتبار[۴۷]» پرسشنامه نیز از طریق «اعتبار صوری[۴۸]» صورت گرفته است. به این ترتیب که با ارائه پرسشنامه به تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و خبرگان از نظرات آنها در مورد معتبر بودن گویه‌هایی که برای سنجش هر یک از متغیرها آمده لحاظ گردیده است.
۳-۷-۲-پایائی[۴۹]
مقصود از پایائی عبارت است از یک وسیله اندازه گیری که اگر خصیصه مورد سنجش را با همان وسیله (یا وسیله مشابه و قابل مقایسه با آن ) تحت شرایط مشابه دوباره اندازه بگیریم نتایج حاصل بایستی همان باشد که محقق قبلی انجام داده است؛ یعنی بتوان آنرا در موارد متعدد بکار برد و در همه موارد نتایج یکسان تولید کند (هومن،۲۲۹،۱۳۸۳) . تحقیق علمی باید پایایی لازم را داشته باشد. یعنی با انجام آن همیشه نتایج یکسانی بدست آید. قابلیت اعتماد یکی از ویژگی های فنی ابزار های اندازه‌گیری است. هدف از سنجش پایایی پرسشنامه این است که در زمانها و مکانهای مختلف قابلیت کاربرد داشته باشد. یکی از معیارهای معتبر سنجش پایایی استفاده از معیار آلفای کرونباخ است که بصورت زیر محاسبه می‌شود:
فرمول (۳-۲)
: مجموع واریانس سوالات
: واریانس کل پرسشنامه
: تعداد سؤالات
در نتیجه شاخص پایایی کل مقیاس آماره «آلفا» می‌باشد. به این ترتیب برآورد پایایی پرسشنامه این تحقیق نیز از طریق آلفای کرون‌باخ با بهره گرفتن از نرم افزار spss انجام گرفته است که مقدار آن بین ۰ و ۱ است. در ادامه مقدار آلفای هر یک از متغیرها خواهد آمد.
جدول ۳-۱- خروجی پایایی پرسشنامه به تفکیک متغیرهای تحقیق

متغیرها

سئوالات تعداد

خروجی پایایی پرسشنامه(آلفای کرونباخ)

کل متغیرها

۲۰

۷۸۴/۰

میزان مهارت

۸ سوال

۷۴۲/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...