بررسی عوامل مؤثر بر وضعیّت اشتغال فارغ التّحصیلان دانشگاهی … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
۵۹۵
۱۰۰
آمارهها و ضرایب معناداری
۳۲۷/۶ Chi-square =
۱۰۳/۰Cramer’s v =
۰۴۲/۰Sig =
مقدار آمارهی کای اسکور و سطح معنیداری آن نشان میدهد که رابطه مشاهده شده میان سطح تحصیلات و وضعیّت اشتغال فارغالتّحصیلان آموزش عالی استان کردستان در سال ۱۳۸۵ ناشی از شانس نبوده و از نظر آماری در سطح بالایی معنیدار است. بنابراین فرضیهی تحقیق مبنی بر اینکه نسبت اشتغال فارغالتّحصیلان دانشگاهی در سطوح تحصیلی بالاتر بیشتر ازجمعیّت متناظر آنها در سطوح تحصیلی پایینتر است تأیید میشود. بر اساس مطالعات و نظریههای مرتبط میتوان استدلال کرد که افراد با تحصیلات بالاتر بازده اقتصادی بهتری دارند در نتیجه، احتمال یافتن شغل برای این دسته از افراد بیشتر است.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۴-۳-۵) وضعیّت اشتغال بر حسب رشته تحصیلی
همانطور که پیشتر در جدول ۴-۷ بیان شد، رشتههایی تحصیلی علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق (۵/۲۳ درصد) و پس از آن علوم انسانی و هنر (۱۹ درصد) بیشترین نسبت فارغالتّحصیلان دانشگاهی را به خود اختصاص دادهاند. کمترین نسبت فارغالتّحصیلان آموزش عالی در رشته های خدمات (۷/۳ درصد)، کشاورزی و دامپزشکی(۸/۴ درصد) بودهاند.
اطّلاعات مندرج در جدول ۴-۱۹ حاکی از آن است که فارغالتّحصیلان رشته علوم تربیتی با ۱/۸۷ درصد دارای بیشترین نسبت شاغلین و فارغالتّحصیلان رشته علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق با ۶/۶۱ درصد و بعد از آن رشته مهندسی، تولید و ساخت با ۳/۶۶ درصد دارای کمترین نسبت شاغلین بودهاند. وجود مراکز دانشگاهی پیام نور در تمامی شهرستانهای استان کردستان و با توجه به محدودیتهای که این مراکز به لحاظ تنوع رشته ها دارند، تاثیر بسزایی در انتخاب رشته ها توسط دانشجویان خواهد داشت. این امر باعث تمرکز و تراکم دانشجویان در یک یا دو رشته میشود. در نتیجه تعداد فارغالتّحصیلان چنین رشته های زیاد خواهد بود، این وضعیت با شرایط بازارکار استان کردستان تناسب ندارد در نهایت منجر به بیکاری تعداد بیشتری از فارغالتّحصیلان رشته های مذکور خواهد شد. این قضیه میتواند اشتغال پایین در رشته های علوم اجتماعی و حقوق در استان کردستان را توجیه کند. همچنین از دلایل اشتغال پایین در رشته مهندسی، تولید و ساخت، میتوان به عدم وجود صنعت مولد، گسترده و پیشرفته در استان کردستان اشاره نمود. همچنین اشتغال بالا در رشته علوم تربیتی به خاطر ماهیّت این رشته است. رشته علوم تربیتی بر اساس طبقهبندی مرکز آمار شامل رشتههایی نظیر دبیری و مدیریت آموزشی میشود و به همین دلیل بیشترین نسبت اشتغال را بین رشته های تحصیلی مختلف به خود اختصاص داده است.
جدول (۴-۱۹) توزیع فارغالتّحصیلان آموزش عالی استان کردستان بر حسب وضعیّت اشتغال و رشته تحصیلی، سرشماری ۱۳۸۵
رشته تحصیلی
وضعیّت اشتغال
فراوانی
شاغل
بیکار
مطلق
نسبی
علوم تربیّتی
۱/۸۷
۹/۱۲
۹۳
۱۰۰
علوم انسانی و هنر
۶/۷۴
۴/۲۵
۱۱۴
۱۰۰
علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق
۶/۶۱
۴/۳۸
۱۳۸
۱۰۰
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-04-13] [ 03:23:00 ب.ظ ]
|