از آنجا که هدف تحلیل عاملی تبیین همبستگی های متغیر هاست هرچقدر نمونه کوچک تر باشدخطای معیارو همبستگی مربوطه بزرگتر خواهد شد و به همین دلیل در تحلیل عاملی نیز خطای بیشتری راه پیدا خواهد کرد در تحلیل عاملی هر اندازه نمونه بزرگتر باشد ، بهتر است.(کلاین ،۲۳۲:۱۳۸۰)

۳-۵-۳ روش تعیین حجم نمونه

با توجه به کیفی بودن متغیرهای تحقیق، حداقل حجم نمونه از جامعه آماری ذکر شده در قلمرو مکانی تحقیق (جامعه آماری) از فرمول زیر بدست می آید:

از آنجا که مقدار اشتباه در نمونه گیری در نمونه های مختلف متفاوت است، می توان با نمونه گیری احتمالی و تعیین حجم فاصله اطمینان میانگین احتمال وقوع اشتباه را در سطح موردنظر محاسبه کرد.
در این پژوهش سطح اطمینان ۹۵% در نظر گرفته شده است. با توجه به این موضوع حجم نمونه عبارت است از:

در تمامی روابطی که برای انتخاب نمونه گیری از جامعه آماری استفاده می شود فرض نرمال بدون جامعه آماری یک فرض اساسی است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۶ابزار جمع آوری داده ها
ابزار سنجش و اندازه گیری وسایلی هستند که محقق به کمک آنها می تواند اطلاعات مورد نیاز را برای تجزیه و تحلیل بررسی پدیده مورد مطالعه و نهایتاً کشف حقیقت گردآوری نماید. ابزار اندازه گیری و مقیاس ها وسایلی هستند که محقق به کمک آنها قادر است اطلاعات مورد نیاز تحقیق خود را گردآوری، ثبت و کمی نماید.(حافظ نیا،۱۴۶:۱۳۸۷)
ابزارهای گوناگونی برای بدست آوردن داده ها مانند مصاحبه، مشاهده، پرسشنامه، و اسناد و مدارک وجود دارد. هر یک ازاین ابزارها مزایا و معایبی دارند که محقق باید هنگام بکارگیری آنها این معایب و مزایا را در نظر داشته باشد تا اعتبار پژوهش دچار مشکل نشود و از طرفی نقاط قوت ابزار مورد نظر ،تقویت گردد.(دلاور،۴۳:۱۳۸۵)
در این پژوهش از ابزار پرسشنامه، اسناد و مدارک کتابخانه ای استفاده شده است.
داده هایی که در تحقیق بکار برده می شوند ممکن است اولیه یا ثانوی باشند. داده های اولیه را محقق به صورت دسته اول و بیشتر از طریق مشاهده، پرسشنامه و مصاحبه بدست می آورد . داده های ثانوی ، از منابع دیگر و به صورت گوناگون بدست می آیند ، این داده ها قبل از اینکه پژوهشگر تحقیق را آغاز کند ، توسط دیگران جمع آوری و تولید شده بصورت های گوناگون موجودند.منابع این داده ها عبارتند از داده های موجود در اسناد مرتبط با تحقیقات گذشته ، آمارهای رسمی و غیر رسمی ، مدارک و اسناد سازمانی، منابع علمی مانند کتابخانه ، مجلات و در تحقیقات میدانی بررسی مدارک ،اسناد و کتاب ها و … بعنوان یک ضرورت برای تهیه پیشینه تحقیق ، درتحقیقات میدانی ،بررسی مدارک ،اسناد و کتاب ها و … بعنوان یک ضرورت برای تهیه پیشینه تحقیق ، دستیابی به چهارچوب نظری و شناسایی متغیر ها ودر نهایت ، تحلیل نتایج آزمون فرضیه ها مورد نیاز است.
به چهارچوب نظری و شناسایی متغیر ها ودر نهایت ،تحلیل نتایج آزمون فرضیه هاموردنیاز است.(خاکی،۲۳۹:۱۳۸۹)
در این پژوهش نیز برای شنخت مبانی نظری و تئوریک از مقالات لاتین موجود در کتابخانه های دیجیتال معتبر بین المللی و همچنین کتابهای مرتبط با موضوع ، استفاده شده است.

۳-۷-۱ پرسشنامه

یکی از ابزارهای رایج در تحقیق روش مستقیم داده های تحقیق است. پرسشنامه مجموعه ای از سؤال ها (گویه ها) است که پاسخ دهنده با ملاحظه آنها پاسخ لازم را ارائه می دهد. این پاسخ داده موردنیاز پژوهشگر را تشکیل می دهد. سؤال های پرسشنامه را نوعی محرک- پاسخ می توان محسوب کرد.از طریق سؤالات پرسشنامه می توان دانش، علایق، نگرش و عقاید فرد را مورد ارزیابی قرار داد. به تجربیات قبلی وی پی برده و به آنچه در حال حاضر انجام می دهد آگاهی یافت.(سرمد و همکاران،۱۴۱:۱۳۷۶)

۳-۷-۲ طیف لیکرت

لیکرت که از سال ۱۹۳۹ مدیریت بخش بررسی های افکار عمومی را در وزارت کشاورزی امریکا بر عهده داشت این طیف را ارائه داد. این طیف از ۵ قسمت مساوی تشکیل شده است و محقق متناسب با موضوع تحقیق تعدادی گویه در اختیار پاسخگو قرار می دهد تا گرایش خود را درباره آن مشخص نماید. طیف از گزارش کاملاً موافق تا گرایش کاملاً مخالف کشیده می شود. محقق می تواند به هر یک از قسمتهای طیف شماره هایی از ۱ تا ۵ اختصاص دهد؛ مثلاً گرایش کاملاً موافق شماره ۵ و به گرایش کاملاً مخالف شماره ۱ بدهد، سپس نمره هر یک از عبارت ها را محاسبه کند.(حافظ نیا،۱۵۳:۱۳۸۷)
پرسشنامه
پرسسشنامه به عنوان یکی از متداول ترین ابزار ها جمع آوری اطلاعات در تحقیقات پیمایشی ، عبارت است از مجموعه ای از پرسشنامه هدف مدار که با بهره گیری از مقیاس های گوناگون ، نظر دیدگاه و بینش یک فرد
پاسخگو را مورد سنجش قرار می دهد . در ساختن یک پرسشنامه باید به چهار جنبه توجه شود :
الف ) انتخاب موضوع سوالها
ب) محتوای سوال
ج )جمله بندی پرسش ها
د) انتخاب نوع سوال .( خاکی ۲۴۲:۱۳۸۹ )
معرفی پرسشنامه
پرسشنامه تحقیق حاضر حاصل مصاحبه با تعدادی از مدیران و کارشناسان ارشد در خصوص ترکیب وشمای کلی
پرسشنامه و نحوه طراحی آن و در قالب کلی فرضیه ها و سئوالات تحقیق قرار داشته و با بهره گرفتن از طیف لیکرت در پرسشنامه ارزیابی نگرش و به منظور ارزیابی نگرش رفتار مصرف کننده کالاهای لوکس در شهر مشهد تهیه شده است .
منظور حصول اطمینان در خصوص ابزار تحقیق و بررسی صحت آن پرسشنامه در بین ۳۰ نفر از مدیران و کارشناسان ارشد بصورت آزمایشی توزیع و پس از رفع اشکالات آن پرسشنامه نهایی بر این اساس منطقی که لازم است ارزیابی های خود را در قالبی دقیق تر از یک ارزیابی صرفاً کلی در اختیار پژوهشگر قرار دهند ، طراحی شد .
ابزار جمع آوری اطلاعات در پژوهش حاضر همانطور که پیشتر نیز گفته شد پرسشنامه ای شامل ۲۹ سوال است که تعدادی از سوالات از پرسشنامه های استاندارد در رابطه با موضوع و مابقی سوالات با راهنمایی استاد راهنما و اساتید مشاور و دیگر اساتید بازاریابی طراحی شده است. جهت پیش آزمون تعداد ۳۰ پرسشنامه توزیع و جمع آوری گردید که پایایی آن توسط فر مول آلفای کرانباخ تایید شد و سپس جهت اطمینان حدود ۴۰۰ پرسشنامه در سطح جامعه آماری توزیع گردید.
دو پرسشنامه برای پژوهش حاضر طراح شده است که هر کدام شامل ۲ بخش است
در بخش اول آن به سوالاتی در زمینه مشخصات جمعیت شناختی پاسخ دهندگان مانند: جنسیت ،وضعیت تاهل ،سن، تحصیلات گروه نمونه پرداخته می شود.
بخش دوم شامل دو پرسشنامه در مجموع شامل ۲۹ سوال بسته است شامل ۱۴ سوال برای پرسشنامه عوامل مرتبط تصمیم خرید و ۱۵سوال در پرسشنامه دوم که مربوط به فرایند تصمیم خرید است ، که با بهره گرفتن از طیف لیکرت ۵ درجه ای ( خیلی زیاد تا خیلی کم) طراحی شده است ، که به بررسی متغیر های تحقیق می پردازد. اصل پرسشنامه در پیوست ارائه شده است.و نحوه نمره دهی به هر سوال در بخش بعدی توضیح داده می شود۰
در صفحه بعد جدول ۳-۲ را مشاهده می کنید که نحوه تخصیص سوالات را به هر متغیر نشان می دهد.

متغیرها

سوالات مربوط به هر فرضیه

۱

عوامل فرهنگی – اجتماعی و گروهی

۱ تا ۴

۲

عوامل روانی و فردی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...