دانلود فایل پایان نامه با فرمت word : بررسی تأثیر فرهنگ و جوّ سازمانی بر تصمیمگیری مشارکتی- فایل … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
![]() |
- ابتکار فردی:میزان مسئولیت، آزادی و استقلالی که افراد دارند.
- خطرپذیری:میزان ترغیب کارکنان یک سازمان به خطرپذیری، خلاقیت و تهور.
- هدایت و سرپرستی:حدی که مدیریت سازمان هدفهای روشن را تدوین کرده و عملکرد بالایی را انتظار دارد.
- انسجام:حدی که مدیران، واحدهای هر سازمان را به عملکردهای هماهنگ با سایر واحدها ترغیب میکند.
- حمایت مدیریتی:میزان ارتباط سازنده مدیران سازمان با کارکنان، که به آنان کمک کرده و از آنان پشتیبانی می کند.
-
- کنترل:تعداد قوانین و مقرراتی که مدیران برای نظارت مستقیم بر رفتار کارکنان دارند.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
- هویت:حدی که افراد سازمان بر مبنای آن، هویت خود را با سازمان بهعنوان یک کل در مقابل گروه کاری خاص یا نظام حرفهای تخصصی خاص تعیین می کند.
- نظام تشویق:درجه مبتنی بودن پاداش بر شاخص های عملکرد کارکنان در مقابل قدمت و….
- تحمل اختلاف سلیقه: میزانی که کارکنان به بیان باز و روشن انتقادات و اختلافنظرهای خود ترغیب میشوند.
- الگوی ارتباطی:حدی که ارتباطات سازمانی را به سلسلهمراتب رسمی اختیارات محدود میسازد. بر اساس ویژگیهای دهگانه بالا، میتوان تصویری از فرهنگ آن سازمان به دست آورد. این تصویر پایهای برای احساسات و ادراکات مشترک کارکنان نسبت به سازمان و چگونگی انجام کارها و رفتار مورد نظر آنان می شود. (رابینز، ۱۳۸۴)
۲-۴-۱۵٫ نظریه ها و تئوریها در ارتباط با فرهنگ سازمانی
تئوری فرهنگ سازمانی الگوی اگیل پارسونز
- اولین اقدام در زمینه ایجاد چاvچوب برای شناخت محتوای ارزشها در سیستمهای فرهنگی شامل سیستمهای فرهنگ سازمان را در بر میگیرد.
- الگوی پارسونز وظایف معینی را مشخص میکند که هر سیستم اجتماعی باید انجام دهد تا به حیات خود ادامه داده و کامیاب شود. این وظایف به شرح زیر هستند:
- سازگاری[۱۴۶]: توانایی سازگار شدن با محیط؛
- تحقق هدف[۱۴۷]: داشتن فرایندها و راههای نیل به اهداف؛
- یکپارچگی[۱۴۸]: همبسته کردن اجزای تشکیلدهنده سازمان و وابستگی آنها به هم؛
- مشروعیت[۱۴۹]: تضمین حق ادامه حیات از طرف عناصر محیط اطرافش.
تئوری فرهنگ سازمانی الگوی ویلیام اوچی
- اوچی فرهنگ سازمانی را در سه گروه از مؤسسات با عناوین “مؤسسات نمونه آمریکایی”، “مؤسسات نمونه ژاپنی” و “مؤسسات آمریکایی نوع z” مشخص و تجزیه و تحلیل کرد. تلفیق موجب توفیق آنها در نیل به اهدافشان شده است. او این تلفیق و ترکیب کارآمد را تئوری z نامید و آن را روایت آمریکایی شیوه مدیریت ژاپنی قلمداد کرد. (الوانی، ۱۳۷۸)
- این الگو به ارزشهای انسانی و مدیریت مشارکتی توجه دارد. بر مبنای این تحلیل، اوچی فهرستی از هفت موضوع اساسی را ارائه نمود که این سه نوع مؤسسه میتوانند بر مبنای آن مورد مقایسه قرار گیرند.
- اوچی استدلال کرد که فرهنگهای نمونه ژاپنی و مؤسسات آمریکایی نوع z در مقابل مؤسسات آمریکایی نمونه است. این هفت ویژگی عبارتند از: ۱٫ احساس تعهد به کارکنان؛۲٫ ارزیابی؛ ۳٫ مسیر خدمتی؛ ۴٫کنترل؛ ۵٫ تصمیمگیری؛ ۶٫ مسئولیت؛ ۷٫ توجه به افراد. (بوش و همکاران[۱۵۰]، ۱۹۹۸)
تئوری فرهنگ سازمانی پیترز و واترمن
این دو محقق به مطالعه و تحقیق گستردهای در مورد شرکتهایی پرداختند که دارای عملکرد برجسته بودند. آنها توانستند نظریات جدیدی در زمینه فرهنگ سازمانی و ارتباط آن با اثربخشی سازمان ارائه دهند.آنها با بررسی این مؤسسات، روشهای مدیریتی را تشریح کردند که به موفقیت آنان منجر شده بود. بررسی تحلیلی آنها بهسرعت به دستیابی و ظهور ارزشهای فرهنگیای منجر شد که در انتخاب رویههای مدیریتی موفق و مؤثر بودند و رمز موفقیت و اثربخشی سازمانهای موفق را بهعنوان ویژگیهای فرهنگی حاکم بر سازمانها قلمداد کردند. ویژگیهای فرهنگ سازمانی موفق عبارتند از:
- تعصب مدیران به عمل: در سازمانهای موفق مدیران دارای تعصب و تمایل نسبت به عمل هستند و تصمیمگیری در این مؤسسات بدون تأخیر صورت میگیرد.
- توجه به نیازهای مشتری: در مؤسسات موفق ارتباط نزدیکی بین سازمان و مشتریان وجود دارد و پیوسته نیازهای مشتریان مدنظر گرفته می شود.
- استقلال و کارآفرینی: مؤسسات موفق به پرورش ویژگیهای مؤثر در خلاقیت و نوآوری میپردازند، ساختار سازمانی آنها غیرمتمرکز بوده و به دیگر سطوح عملیاتی تفویض اختیار میکند.
- افزایش بهرهوری به وسیله افراد:از نظر مؤسسات موفق، مهمترین و باارزشترین سرمایه منابع انسانی آنها است، از این رو از طریق اعتماد و احترام به افراد، مشارکت دادن آنها در کارها، به افزایش انگیزه نیروی انسانی در جهت افزایش عملکرد میپردازند.
- مدیریت دستاندرکار بودن:ارتباط مدیران با کارهای اصلی مؤسسه
- توسعه کارهای مرتبط با تخصص و تجربه: در سازمانهای موفق به کار گماردن افراد بر اساس تخصص و تجربه آنها صورت میگیرد.
- بهکارگیری کمترین ستاد اداری: مؤسسات موفق از ساختارهای بوروکراسی دوری جسته و به تشکیل کمیته های اصلی و واحدهای سازمانی کوچک برای انجام پروژه ها و ساخت محصولات میپردازند.
تئوریهای فرهنگ سازمانی دیل و کندی[۱۵۱]
فرهنگ قوی و فرهنگ ضعیف (دیل و کندی)
صفت مشخصه فرهنگ قوی، مشترک بودن در مفروضات و ارزشها است. هر چه اعضا ارزشهای اساسی را بیشتر بپذیرند و تعهدتشان به آن ارزشها بیشتر باشد، فرهنگ سازمانی قویتر خواهد بود. دیل و کندی چهار عضو قوی یک فرهنگ را به ترتیب زیر معرفی کردند:
الف) ارزشها؛
ب) قهرمانان؛
ج)آداب و رسوم؛
د) شبکه فرهنگی.
با قرار دادن معیارها در کنار هم ماتریس چهارقسمتی به دست میآید که بیانگر سه نوع فرهنگ سازمانی به شرح زیر هستند:.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-04-13] [ 03:12:00 ب.ظ ]
|