برون گرا و درون گرا

شیوه های تفکر
ویژگی های شخصیتی

پورقاز و همکاران
بررسی شیوه های تفکر با ویژگی های شخصیتی کارآفرینی در مدیران مدارس : مطالعه موردی مدارس مقاطع سه گانه شهر بیرجند

۱۳۹۰

بررسی سه عامل تسهیم دانش

تسهیم دانش

سهرابی و همکاران
ارئه مدلی جامع برای ارزیابی تسهیم دانش در سازمانهای پروژه محور دولتی بر مبنای عوامل انسانی، سازمانی و فنی

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۱۳۹۰

توفیق طلبی، استقلال طلبی و خلاقیت

عوامل فردی و محیطی رفتار کارآفرینانه

احمدی و همکاران
بررسی تاثیر عوامل فردی و محیطی بر رفتار کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه کردستان

۱۳۹۱

شکل۲-۲٫ مدل مفهومی تحقیق
۲-۱۱٫ جمع بندی
در ابتدای این فصل به طور مفصل مباحث مربوط به شخصیت کارآفرینی و رفتار کارآفرینانه مورد بحث قرار گرفت و دیدگاه های صاحبنظران این حوزه ها مورد بررسی قرار گرفت. همچنین بطور مختصر مباحث مرتبط با تسهیم دانش بیان شد. در انتهای فصل نیز به بررسی تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور پرداخته شد، تا ضمن بررسی پیشینه، از نتایج آن در فصل ۵ استفاده گردد.
۳-۱٫ مقدمه
فصل سوم
روش تحقیق
تحقیق در علوم انسانی روشی علمی است که به بسیاری ازمسائل و رویدادها به دیده تردید می نگرد وآنها را با روش های مخصوص و ازجنبه های گوناگون بررسی میکند تا به علت آنها پی ببرد وراه کار یا الگویی جدید جهت بهبود شرایط ارائه نماید (خواجه ئیان،۱۳۸۷: ۵۹).
اعتبار و ارزش قوانین هر عملی به روش شناختی که در آن علم بکار می رود مبتنی است. از اصطلاح روش تحقیق معانی خاص و متمایزی در متون علمی استنباط می شود. روش تحقیق به عنوان یک فرایند نظام مند برای یافتن پاسخ یک پرسش یا راه حل یک مسئله است که در این مورد روش تحقیق مجموعه ای از قواعد و ابزارها و راه های معتبر و نظام یافته برای بررسی واقعیت ها ، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مسائل است.(طاهری،۱۳۸۸: ۴۷).
در ادامه این فصل ابتدا نقشه عملی این تحقیق و روش تحقیق ونهایتا روش های گردآوری داده ها و نحوه تجزیه و تحلیل آنها، مورد بررسی قرار می گیرد.
۳-۲٫ نقشه عملی تحقیق
نقشه عملی نشان دهنده برنامه ریزی عملی پژوهشگر برای انجام تحقیق به شیوه ای دقیق، علمی و سازمان یافته است. از این رو توصیه شده است بیش از شرح تحقیقی با ارائه نقشه عملی تحقیق به چشم اندازی روشن برای خواننده ترسیم شود.(خواجه ئیان،۱۳۸۷: ۶۱).
شکل۳-۱٫ نقشه عملی تحقیق
۳-۳٫ روش شناسی تحقیق
تحقیقات علمی را به سه نوع اکتشافی، توصیفی و آزمون فرضیه تقسیم می کنند. همچنین تحقیقات علمی بر اساس هدف به سه دسته تقسیم می شوند: تحقیقات بنیادی،کارکردی و توسعه ای (سه استاد،۱۳۹۰).
ازآنجا که در تحقیق حاضر به بررسی تاثیر شخصیت کارآفرینی در بروز رفتارهای کارآفرینانه با میانجی گری تسهیم دانش پرداخته می شود. نوع تحقیق از حیث نحوه گردآوری داده ها غیرآزمایشی، توصیفی تحلیلی و از دسته همبستگی است و از نظر هدف کاربردی می باشد.
۳-۴٫ جامعه آماری
یک جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. صفت مشترک صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد (الوانی و همکاران،۱۳۸۳). در این تحقیق جامعه آماری شامل مراکز رشد دانشگاههای شریف، امیرکبیر، علم و صنعت و تربیت مدرس است. هرکدام از این دانشگاهها شامل واحدهای فناور به قرار زیر است: دانشگاه شریف شامل ۲۵ واحد فناور، دانشگاه امیرکبیر ۱۸ واحد فناور، دانشگاه علم و صنعت ۱۵ واحد فناور و دانشگاه تربیت مدرس ۱۵ واحد فناور می باشد که تعداد کل اعضا ۲۲۲ نفر می باشد.
۳-۵٫ نمونه آماری
نمونه آماری عبارت است از تعدادی از افراد جامعه که صفات آنها با صفات جامعه مشابهت داشته و معرف جامعه بوده و از تجانس همگانی با افراد جامعه برخوردار باشد.(حافظ نیا،۱۳۸۹). با توجه به جامعه آماری ۲۲۲ نفره تعداد نمونه آماری از طریق جدول مورگان ۱۴۰ نفر تخمین زده شده است.
۳-۶٫ روش گردآوری داده ها
منابع اطلاعاتی می توانند اولیه، ثانویه یا از نوع دیگر باشند. استخراج مستقیم اطلاعات و بدون واسطه در زمینه ای خاص، نمونه ای از منابع اولیه و نمونه های منابع ثانویه نیز، سوابق و بایگانی ها، نشریات و تحلیل های سازمانی ارائه مطبوعات می باشد.(طاهری،۱۳۸۸). دربخش اول تحقیق حاضر، با مراجعه به منابع ثانویه، شامل مطالعات مقالات،پایان نامه ها و کتابهای به روز خارجی و داخلی به تبین مبانی نظری و ادبیات تحقیق پرداخته شده است. قسمت دوم تحقیق، مشتمل بر مطالعات میدانی به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای اولویت بندی و پاسخگویی به سوالات تحقیق و در نتیجه تحقق اهداف تحقیق می باشد. در این تحقیق محقق برای دستیابی به اطلاعات اولیه به توزیع پرسشنامه مبادرت کرده است که به اختصار شرح داده می شود.
۳-۶-۱٫ پرسشنامه بسته
متداول ترین ابزاری که امروزه به منظور سنجش نگرش از آن استفاده می شود، مقیاس لیکرت است که عبارات مثبت بیشترین ارزش عددی به موافقترین و کمترین ارزش عددی به مخالفترین گزینه تعلق می گیرد در مورد عبارات منفی بیشترین ارزش عددی را به مخالفترین و کمترین ارزش عددی را به موافقترین گزینه داده می شود. سوالات ۳،۴، ۷،۱۱، ۱۵، ۲۰، ۴۶و ۴۸ماهیت منفی دارند و ارزش گذاری آنها از سوالات مثبت متمایز است. در این روش، پژوهشگر سوالاتی را درباره موضوعات شخصی طراحی و تدوین می نماید و سپس هر یک از نمونه ها به اظهار نظر پیرامون هر یک از سوالات می پردازند.(مک ناب،۱۳۹۰). این ابزار یکی از محبوب ترین ابزارهای جمع آوری داده ها می باشند که در ابتدای سال ۱۳۹۰ توسط لیکرت ابداع شد و در تحقیق حاضر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. پرسشنامه حاضر یک پرسشنامه تلفیقی استاندارد شامل پرسشنامه تسهیم دانش،شخصیت کارآفرینی و رفتار کارافرینانه که برگرفته شده از کتاب مقیمی و رمضانی، جلد دهم سال ۱۳۹۰ است.
جدول۳-۱٫ ابعاد و ترتیب شماره سوالات مربوط به شخصیت کارآفرینی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...