دانلود منابع دانشگاهی : طرح های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه ها در مورد بررسی تاثیر مدل سازی هدف … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
Lane، برای جداکردن فعالیت هایی که به یک نقش یا واحد خاص در شرکت مربوط می شوند (بخش های داخلی pool) ، بکار می رود و معمولا بیانگر نقش های سازمانی هستند. Sequence Flow می تواند مرز بین Lane های درون یک Pool را قطع کند، لیکن Message Flow نمی تواند بین اشیاء جریان درون Lane های موجود در یک Pool مورد استفاده قرار گیرد.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۴)مصنوعات[۱۸]
مدلسازان می توانند انواع Artifact ها را برای انتقال جزئیات بیشتر در مورد نحوه ی انجام فرایند (غالباً برای نمایش ورودی و خروجی فعالیت ها) ایجاد کنند؛ با این وجود ساختار ابتدایی فرایند در نمودار تغییری نخواهد کرد.
Artifact ها به سه دسته زیر تقسیم می شوند:
Data Objects(شیئ داده ها)
برای نمایش چگونگی درخواست شدن یا تولید شدن داده ها و اطلاعات توسط فعالیت ها بکار می رود و با Association به فعالیت ها پیوند داده می شود. در واقع نشان دهنده این است که چگونه داده ها، اطلاعات و اسناد در فرایند استفاده می شود.
برای تعریف ورودی ها و خروجی های Activity ها استفاده می شود و می توانند وضعیت ارسال و دریافت آنها را مشخص کنند
.
Group
گروه بندی می تواند برای اهداف تجزیه و تحلیل و یا مستند سازی مورد استفاده قرار گیرد و برای دسته بندی کردن اجزای فرایند یا بخش های عمده یک دیاگرام استفاده می شود، علی رغم این که تأثیری بر توالی جریان فرایند نخواهد داشت و به آن چیزی اضافه یا از آن کم نمی کند.
Annotation (حاشیه نویسی)
مکانیزمی است که از آن به منظور تأمین اطلاعات متنی اضافی برای خواننده ی دیاگرام استفاده می شود.
۲-۱۷مزیت های BPMN
همان طور که اشاره شد در مدل سازی BPMN با بهره گرفتن از زبان UML توصیفی دینامیکی از فرایند های سازمانی ارائه می کند. آنچه در این مدل سازی مطرح است استفاده از نمایش جریان داده در زبان UML است . با این که این نحو از مدل سازی به خوبی استاندار سازی شده است با این وجود داری نواقصی است که می توان:
۱-عدم مدل سازی منابع استفاده شده در فرایند ها
۲-عدم ایجاد انتزاع کافی در این مدل سازی
۳- عدم استفاده از نمودار های دیگر uml در جهت تعریف دقیق تر از فرایند .
۴- عدم انسجام در تعریف فرایند و هدف سازمانی(رحمانیان، ۱۳۹۱).
۲-۱۸پیشینه پژوهش
۱-رضایی و همکاران(۱۳۹۲)،” عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی مدیریت فرایند و ارائه چهارچوبی برای ارزیابی آمادگی سازمان” مدیریت فرایند، رویکردی سیستماتیک و ساختار یافته است که توسط شرکت ها به منظور تحلیل، بهبود و کنترل فرآیندها پذیرفته می شود. این مقاله بر شناسایی و آزمودن عوامل کلیدی موفقیت که در آمادگی و موفقیت پیاده سازی مدیریت فرایند، موثر می باشند، تمرکز می کند. بدین منظور، در ابتدا با مطالعه ادبیات و گزارش های مختلف از پیاده سازی مدیریت فرایند در سازمان ها عوامل کلیدی موفقیت تعریف و شناسایی شده، سپس ۱۳ عامل کلیدی موفقیت ابتدایی و زیرعوامل آنها با مصاحبه با مجریان و کارشناسان مدیریت فرایند اصلاح و صحه گذاری گردیده است. بدین طریق، در این مطالعه ۱۳ عامل کلیدی موفقیت و ۶۴ زیرعامل، به علاوه درجه اهمیت آنها در موفقیت اقدامات و پیاده سازی مدیریت فرایند ارائه شده است. همچنین میزان اهمیت عوامل کلیدی موفقیت و زیرعوامل آنها در پیاده سازی مدیریت فرایند تعیین شده و در نهایت چارچوب خودارزیابی بر پایه عوامل کلیدی موفقیت و زیرعوامل آنها جهت ارزیابی و سنجش آمادگی سازمان ها در پیاده سازی مدیریت فرایند ارائه گردیده است.
۲-رمضانیان،محمدرحیم و پوربخش، سیدحامد (۱۳۹۲)،” ساختارهای جدید سازمان و مدیریت فرایند” محیط کسب و کار کنونی، محیط تغییر و دگرگونیهای سریع است. این تغییرات باعث شده است که صاحبنظران در دهه های اخیر، بحثهای گسترده ای را در زمینه ضرورت توجه به عوامل محیطی در مطالعه سازمانها مطرح کنند. منظور از عوامل محیطی مجموعه ای از ویژگیهای قابل اندازه گیری محیطی است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم توسط سازمان ادراک می شوند و بر عملیات آن موثر هستند. صرفنظر از تعاریف مختلف از محیط یا عوامل محیطی، مطالعه تاثیر تغییرات محیطی بر جنبه های مختلف سازمان از جمله ساختار سازمان از اهمیت فوق العادهای برخوردار است. مقاله حاضر می کوشد تا بیان ساختارهای سنتی و جدید سازمانی، رابطه این ساختارها را با مدیریت بر فرایند ترسیم کند.
۳-.نصیری نیا(۱۳۹۱)، “مدیریت مبتنی بر فرایند گرایی” فرایند محوری یکی از ارکان فلسفی مدیریت جامع کیفیت بوده که در آن فرآیندها محور تمام تحولات و اصلاحات در یک سیستم تلقی شده و اساس ارتقای کیفیت را ارتقای عملکرد فرآیندها تشکیل می دهد.در این پژوهش به مفهوم فرایند و مدیریت مبتنی بر فرایند و مزایای استفاده از آن در سازمان ها پرداخته می شود.
۴-رحمانیان،ساره(۱۳۹۱)، ” بررسی اثرات پیاده سازی سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) و سیستم تصمیم یار (DSS) در بهبود فرایند تصمیم گیری مدیران” در دنیای امروز که علم مدیریت به سرعت در حال پیشرفت است، بدون استفاده از سیستمهای اطلاعاتی نوین و تکنولوژی نمی توان مدیر موفقی بود. از طرفی تنوع و پراکندگی سیستمهای اطلاعاتی موجب پیچیدگی و عدم پایداری در تصمیم گیری های مدیران سازمان ها گردیده است. به منظور حل این پیچیدگی، سیستم های اطلاعاتی در دو دسته کلی در ارتباط خاص و ارتباط عمومی با حوزه عملیاتی تعریف می شوند. سیستم های MIS و DSS از جمله سیستم های در ارتباط عمومی با حوزه عملیاتی می باند که هر یک نقش تعیین کننده ای در سلسله مراتب سازمانی و فرایند تصمیم گیری مدیران دارد. سیستم MIS اطلاعات مورد نیاز برای مدیریت یک سازمان را فراهم می آورد و سیستم DSS داده ها، مدل ها، و ابز ار تجزیه تحلیل داده را جهت کمک به تصمیم گیری در شرایط غیر معمول در سازمان ارائه می نماید. در این مقاله، ضمن بحث در مورد فرایند تصمیم گیری مبتنی بر هر مفهوم، ویژگی های آن، روابط و ارتباطات هر مفهوم برای فرایند تصمیم گیری توصیف شده است. همچنین در پایان مدل ها و حوزه های تأثیر گذاری به منظور مشخص نمودن وجوه تمایز این دو سیستم در تصمیم گیری های سازمانی ارائه گردیده است.
۵-سلطانی و اسمعیل لو(۱۳۹۰) “لزوم پیاده سازی مدیریت فرایند محور در سازمانها“، یکی از ویژگیهای دنیای کسب و کار کنونی تغییر مداوم و نسبتاً سریع در نیازهای مشتریان است. در تجارت پررقابت امروز، سازمانی شانس بقا دارد که سازوکارهای لازم برای آگاهی سریع از این تغییرات را داشته و توانایی پاسخگویی سریع به آنها را نیز دارا باشد، درغیر این صورت شانس چندانی برای باقی ماندن در عرصه رقابت نخواهد داشت. سازمانها به مرور زمان و در اثر تجربه دریافته اند که رویکرد وظیفه ای در کسب و کار، انعطاف و پویایی را از بین می برد. سازمانهای وظیفه مدار به سختی می توانند در برابر تغییرات محیطی از خود انعطاف نشان داده و با محیط سازگار شوند. رویکردی که در مقابل رویکرد وظیفه ای به سازمانها پیشنهاد می شود رویکرد فرایندی است.
۶-شعبانی ایلانی(۱۳۹۰)،”مدل سازی کسب و کار با UML ” در بسیاری از کسب و کارهای امروزی سامانه های اطلاعاتی به تنهایی برای مدت طولانی از یک کسب و کار پشتیبانی نمی کنند. UML یک زبان مدلسازی نسل سوم است و روشی باز برای توصیف ویژگی ها، نمایش گرافیکی، ساختن و مستند سازی اجزای یک سیستم نرم افزاری در حال توسعه می باشد. از UML برای فهمیدن، طراحی، مرور، پیکربندی، نگهداری و کنترل اطلاعات سیستمهای نرم افزاری استفاده می شود. UML برای همه روش های توسعه نرم افزار، همه مراحل چرخه عمر نرم افزار، همه حوزههای برنامههای کاربردی و هر رسانه ای قابل استفاده است. این زبان مدلسازی برای یکپارچه سازی تجربیات گذشته در مورد تکنیکهای مدلسازی و گنجاندن تجربیات موفق در یک دیدگاه استاندارد بوجود آمده است.
۷-بیاضی طهرابند و همکاران(۱۳۹۰)، مدل جامع مدیریت عملکرد در سازمان ها”با توجه به پیشرفت سیستم های مدیریتی و به لحاظ لزوم تأمین نیازها و توقعات ذی نفعان درونی و بیرونی شازمانها، در طی سالیان اخیر شاهد توسعه تلاشهای ساختارمند سازمانها در حوزه پیاده سازی انواع سیستم های مدیریتی بوده ایم.در مقاله حاضر به منظور خلق دانش عمومی، مفهومی و تخصصی در حوزه عملکرد و مدیریت آن در سازمانها، پس از مرور ادبیات علمی موجود در زمینه عملکرد و مفاهیم مرتبط با آن، نتایج مطالعات با تجربیات نویسندگان مقاله و خبرگان در دسترس آمیخته شده و یک مدی جامع اجرایی برای مدیریت عملکرد سازمانها ارائه شده است.
۸-پراجوگو و همکاران[۱۹](۲۰۱۲)،” رابطه راهبرد سازمان با مدیریت کیفیت جامع” مطالعه ارائه شده در این مقاله ، تناسب عملیات مدیریت کیفیت جامع در نقش میانجیگری رابطه میان استراتژی سازمان و عملکرد سازمانی را بررسی می کند . با بررسی مدیریت کیفیت جامع در ارتباط با استراتژی سازمان ، مطالعه به دنبال بهبود درک فلسفه مدیریت کیفیت جامع در زمینه های گسترده تر است. همچنین مناقشاتی که در ادبیات موضوع در مورد رابطه میان مدیریت کیفیت جامع و استراتژی های رهبری هزینه و تمایز سازمانی وجود دارد ، مجدداً بررسی و برطرف می شود . داده های تجربی این مطالعه از نظرسنجی ۱۹۴ مدیر ارشد و میانی شرکتهای استرالیایی جمع آوری شد . یافته ها نشان می دهند که مدیریت کیفیت جامع به طور قابل ملاحظه ، با استراتژی تفکیک رابطه مثبت دارد و به طور جزئی ، در رابطه میان استراتژی تفکیک و سه معیار عملکرد (کیفیت محصول ، نوآوری محصول و نوآوری فرایند) نقش میانجیگری ایفا می نماید .
۹-جوران و گادفری[۲۰](۲۰۱۰)،”متدلوژی مدیریت فرایند” متدولوژی مدیریت فرایند از یک فاز آغازین و سه فاز اصلی (طرح ریزی، انتقال و مدیریت عملیاتی) تشکیل شده است. فاز آغازین فعالیت مدیریت فرایند(۱- انتخاب فرایندهای کلیدی ۲- تعیین مالک، تیم و زیرساخت فرایند) تشکیل شده است.فاز اول طرح ریزی: که در آن طراحی فرایند رخ می دهد فاز دوم انتقال: که در آن برنامه های توسعه داده شده در مرحله اول از تیم های فرآیندی به نیروهای عملیاتی انتقال داده می شود و به صورت عملیاتی قرار می گیرند.فاز سوم مدیریت عملیاتی: کنترل کیفیت فرایند، بهبود کیفیت فرایند و بازنگری و ارزیابی دوره ای فرایند مدیریت فرایند رخدادی یک مرتبه ای نیست و فرآیندی مستمر است.
۱۰-روکارت[۲۱](۲۰۰۸)،” عوامل کلیدی موفقیت در مدیریت فرایند” عوامل کلیدی موفقیت آن دسته محدوده هایی هستند که سازمان برای رقابت موفقیت آمیز نیازمند تمرکز و توجه به آنها است .در مدیریت فرایند عوامل کلیدی موفقیت(CSF) شرایطی است که به منظور اجرای موفق باید برآورده شوند. شناسایی عوامل کلیدی منجر به اطمینان از اعمال توجه لازم به زمینه هایی که موجب موفقیت می گردد، می شود.
۱۱-بایدوم[۲۲](۲۰۰۷)،”نقشه فرایند” بسیاری از شرکتها به دلیل عدم وضوح جریان کار درون سازمان در درک فرایند با شکست مواجه می شوند و غالباً در می یابند که یک وظیفه ساده برای برخی دلایل غیر قابل پیش بینی توسط بخشهای مختلف انجام می شود و از این رو ثبت آن مشکل است. بررسی ادبیات نشان می دهد، ترسیم نمودار فرآیندها ازمهم ترین وظایف در اجرای مدیریت فرایند است. نمودار جریان فرایند به عنوان یک گام در اجرای مدیریت فرایند ارائه و مهم ترین هدف آن ایجاد درک بالایی در میان مالک و اعضای تیم از این که فرایند چگونه کار می کند وهم چنین مقدماتی تیم برای تحلیل فرایند به منظور تعیین این که آیا فرایند نیازهای مشتری را ارضا می کند یا خیر است.
فصل سوم
روششناسی تحقیق
۳–۱ پیشگفتار
تحقیق عملی منظم، منطقی و دقیق برای دست یازیدن به حقایق و دانش نو، و ارتباط آن با کل زندگی تعریف میشود. همچنین تحقیق عملی منظم، منطقی و دقیق برای حل مسائل و درک روابط بین متغیرها مطرح میگردد(خلیلی شورینی، ۱۳۸۸، ۱۵). بر این اساس، پژوهش فرآیندی است که از طریق آن میتوان درباره ناشناختهها به جستجو پرداخت و نسبت به آنها شناخت لازم را کسب کرد. در این فرایند، از چگونگی گردآوری شواهد و تبدیل آنها به یافتهها تحت عنوان «روششناسی» یاد میشود. و روش علمی یا روش پژوهش علمی، فرایند جستجوی منظم برای مشخصکردن یک موقعیت نامعین است(مقیمی، ۱۳۸۰، ۱۷).
در این فصل، روششناسی تحقیق حاضر تشریح و تبیین خواهد شد و در زیر به آنها اشاره شده است:
۳–۲ روش تحقیق
این پژوهش از نظر هدف، از نوع کاربردی و از منظر گردآوری داده، روشی علی – مقایسه ای محسوب میشود و روش گردآوری اطلاعات نیز میدانی می باشد.
چون هدف کلی تحقیق حاضر بررسی تصمیم گیری مدیران در اداره آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۳بود روش توصیفی – تحلیلی ، علّی پس از وقوع مورد توجه محقق قرار گرفت .
در این تحقیق روش پیمایشی جهت گرد آوری اطلاعات استفاده شده است ، لذا آن را می توان در زمره تحقیق های میدانی قرار داد .
در این نوع تحقیق به توصیف و تفسیر شرایط و روابط موجود پرداخته می شود و بررسی های انجام شده بر اساس این روش در سازمان های واقعی و توسط افراد واقعی صورت می پذیرد و متغیر ها در این روش دستکاری نمی شوند و در حالت طبیعی مورد بررسی قرار می گیرند و این از برتری های روش تحقیق توصیفی در مطالعات سازمانی است .
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-04-13] [ 03:14:00 ب.ظ ]
|