راهنمای نگارش مقاله با موضوع بررسی رابطه سبک های دلبستگی … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
روش اجرای تحقیق :
پس از اخذ مجوزهای لازم و هماهنگی با مدیران مدارس پیش دانشگاهی که به صورت تصادفی در نمونه مورد مطالعه قرار گرفته بودند مراجعه شد. پس از آشنایی مقدماتی و برقراری ارتباط با دانش آموزان، نکاتی راجع به مقیاس ها، هدف و ضرورت دقت در پاسخگویی و اهمیت همکاری آن ها ارائه شد. سه پرسشنامه همزمان در اختیار دانش آموزان قرار گرفت. توضیحات لازم در خصوص نحوه پاسخگویی به سوالات ارائه گردید و از آنها خواسته شد تا به تمامی سئوالات پاسخ دهند. به سوالات دانش آموزان بدون القای پاسخی خاص جواب داده شد. پس از اینکه دانش آموزان پرسشنامه ها را تکمیل نمودند، پرسشنامه ها جمع آوری شدند. زمان لازم برای پاسخگویی به سئوالات پرسشنامه ها به طور متوسط ۴۵ دقیقه بود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
ابزارهای جمع آوری داده ها
در این تحقیق از سه پرسشنامه برای آزمون فرضیه ها استفاده شده است:
پرسشنامه سبک هویت ( ISI )
پرسشنامه بازنگری شده مقیاس دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید
پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ)
پرسشنامه سبک هویت (ISI) :
این پرسشنامه در سال (۱۹۸۹) توسط برزونسکی در امریکا تهیه شد و در سال(۱۹۹۷) توسط خودش مورد تجدید قرار گرفت. این پرسشنامه دارای ۴۰ جمله است و قابلیت اجرای گروهی دارد. آزمودنی ها با خواندن هر ماده بر اساس یک مقیاس لیکرت ۵ درجه ای میزان موافقت و مخالفت خود را در هر ماده مشخص می کنند. در این پیوستار عدد ۱ بیانگر اصلا شبیه من نیست، عدد ۲ بیانگر تقریبا شبیه من نیست، عدد ۳ بیانگر نظری ندارم ، عدد ۴ بیانگر تقریبا شبیه من است و عدد ۵ بیانگر کاملا شبیه من است.
این پرسشنامه یک پرسشنامه مداد و کاغذی است که سه سبک هویت متفاوت را اندازه گیری می کند. سبک هویت اطلاعاتی (سوالات: ۲، ۵، ۶، ۱۶، ۱۸، ۲۵، ۲۶، ۳۰، ۳۳، ۳۵، ۳۷) ، سبک هویت هنجاری (سوالات: ۴، ۱۰، ۱۹، ۲۱، ۲۳، ۲۸، ۳۲، ۳۴، ۴۰) ، سبک هویت سردرگم/اجتنابی (۳، ۸، ۱۳، ۱۷، ۲۴، ۲۷، ۲۹، ۳۱، ۳۶، ۳۸) و سوالات: ۱، ۷، ۹، ۱۱، ۱۲، ۱۴، ۱۵، ۲۰، ۲۲، ۳۹ (سوالات ۹،۱۱، ۱۴، ۲۰ معکوس نمره گذاری می شوند.) ، مربوط به مقیاس تعهد است که برای تحلیل ثانویه استفاده می شود و یک سبک هویتی محسوب نمی شود.
روایی و پایایی پرسشنامه سبک هویت(ISI) :
برزونسکی(۱۹۹۲) پایایی درونی (ضریب آلفا) این ابزار را برای مقیاس اطلاعاتی ۶۲/۰ ، برای مقیاس هنجاری ۶۶/۰ و برای مقیاس سردرگم/اجتنابی ۷۳/۰ گزارش کرد.
در مطالعه وایت و همکاران[۱۹۰](۱۹۹۸) ضرایب آلفا برای مقیاس سردرگم/اجتنابی ۷۷/۰، بیشتر از مقیاس هنجاری ۶۷/۰ و مقیاس اطلاعاتی ۶۴/۰ گزارش شده است.
غضنفری (۱۳۸۲) روایی پرسشنامه را به روش تحلیل عاملی و روایی همزمان با بهره گرفتن از پرسشنامه سلامت عمومی محاسبه کرد و با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ نشان داد که آزمون از همسانی درونی مناسبی برخوردار است. وی ضریب آلفا برای سبک هویت اطلاعاتی ۶۵/۰، برای سبک هویت هنجاری ۵۱/۰، برای سبک هویت سردرگم/اجتنابی ۶۳/۰ و برای تعهد هویت ۵۷/۰ گزارش کرد.
آقاجانی(۱۳۸۰) روایی پرسشنامه را با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ محاسبه کرد و کمترین ضریب آلفا برای سبک هویت سردرگم/اجتنابی ۶۹/۰ و بالاترین ضریب را برای تعهد ۷۶/۰ به دست آورد (به نقل از سلاجقه ،۱۳۸۶).
سلاجقه(۱۳۸۶) با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ و روش دو نیمه کردن پایایی آزمون را مورد بررسی قرار داد. ضرایب به دست آمده به ترتیب ۷۸/۰ و ۷۷/۰ بود.
به منظور بررسی پایایی پرسشنامه سبک های هویت در پژوهش حاضر، ضریب آلفای کرونباخ برای هر یک از خرده مقیاسها محاسبه شد. نتایج حاکی از پایایی درونی نسبتاٌ خوب سبک های هویت است. ضریب آلفا برای سبک هویت اطلاعاتی ۶۳/۰، سبک هویت هنجاری ۵۶/۰، سبک هویت سردرگم/اجتنابی ۶۱/۰ و تعهد ۷۱/۰ به دست آمد.
پرسشنامه سبک دلبستگی کولینز و رید (۱۹۹۰) :
این پرسشنامه شامل خود ـ ارزیابی از مهارتهای ایجاد روابط و خود ـ توصیفی شیوه شکلدهی به دلبستگی های نزدیک است و مشتمل بر ۱۸ ماده است که توسط علامت گذاری روی یک مقیاس ۵ درجهای از نوع لیکرت برای هر ماده (که از ۱= اصلاً ویژگی من نیست تا ۵= کاملاً ویژگی من است) سنجیده می شود. تحلیل عوامل ۳ خرده مقیاس ۶ مادهای را مشخص می سازد. کولینز و رید بر پایه توصیفهایی که در پرسشنامه دلبستگی بزرگسال هازن و شیور در مورد سه سبک اصلی دلبستگی وجود داشت، مواد پرسشنامه خود را تدارک دیدهاند.
زیر مقیاس اضطراب[۱۹۱] با دلبستگی ناایمن دوسوگرا مطابقت دارد و زیر مقیاس نزدیک بودن[۱۹۲] یک بعد دو قطبی است که اساساً توصیف های ایمن و اجتنابی را در مقابل هم قرار می دهد (فینی و نولر،۱۹۹۲) بنابراین نزدیک بودن در تطابق با دلبستگی می باشد و زیر مقیاس وابستگی[۱۹۳] را می توان تقریباٌ عکس دلبستگی اجتنابی قرار داد (حمیدی ،۱۳۸۲).
سبک دلبستگی ایمن با سوالات ۱، ۶، ۸، ۱۲، ۱۳، ۱۷ و سبک دلبستگی اجتنابی با سوالات ۲، ۵، ۷، ۱۴، ۱۶، ۱۸ و سبک دلبستگی دوسوگرا با سوالات ۳، ۴، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۵، سنجیده می شوند.(سوالات ۲، ۷، ۸، ۱۳، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ به صورت معکوس نمره گذاری می شوند.)
روایی و پایایی پرسشنامه سبک دلبستگی :
کولینز و رید (۱۹۹۰)نشان دادند که زیر مقیاسهای نزدیک بودن ، وابستگی و اضطراب در فاصله زمانی ۲ ماه و حتی ۸ ماه پایدار ماندند. با توجه به اینکه مقادیر آلفای کرونباخ در تمامی موارد مساوی یا بیش از ۸۰/۰ است، میزان قابلیت اعتماد به دست آمده بالا است.
در ایران نیز میزان پایایی با بهره گرفتن از روش آزمون ـ آزمون مجدد به صورت همبستگی بین دو اجرا بر روی نمونهای با حجم ۱۰۰ نفر آزمودنی نتایج حاصل از دوبار اجرای این پرسشنامه با فاصله زمانی یک ماه از یکدیگر بیانگر آن بود که تفاوت بین دو اجرای مقیاس ها C,D,A در RAAS معنادار نبوده است و این آزمون در سطح ۹۵% قابل اعتماد است، اما با توجه به همیستگی بین نتایج دو اجرا، زیر مقیاس A قابل اعتمادترین (۷۵/۰r=) است و در درجه بعدی زیرمقیاس C قابل اعتماد است (۷۵/۰r=) وD کمترین میزان پایایی را در بین این سه زیر مقیاس دارا بوده است (۴۷/۰r=). از سوی دیگر با محاسبه آلفای کرونباخ مشخص گردید که زیر مقیاس اضطراب (A) بیشترین پایایی (۷۴/۰) و وابستگی (D) کمترین پایایی(۲۸/۰) را دارد و پایایی زیرمقیاس نزدیک بودن در حدمتوسط (۵۲/۰) است که نتایج با بررسی از طریق بازآزمایی هماهنگ بوده است (حمیدی،۱۳۸۲).
به منظور بررسی پایایی پرسشنامه سبک های دلبستگی در پژوهش حاضر، ضریب آلفای کرونباخ برای هر یک از خرده مقیاسها محاسبه شد.نتایج حاکی از ضریب آلفای (۶۲/۰) برای سبک دلبستگی ایمن، (۵۳/۰) سبک دلبستگی اجتنابی و(۷۳/۰) برای سبک دلبستگی دوسوگرا است.
پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ) :
از این پرسشنامه جهت سنجش سلامت روان آزمودنی ها استفاده شده است. گلدبرگ (۱۹۷۲) پرسشنامه سلامت عمومی را برای اختلالات روانی غیر سایکوتیک در مراکز درمانی و جامعه طراحی و تدوین نموده است. فرم اصلی این پرسشنامه مشتمل بر ۶۰ سؤال است که در پژوهش حاضر از فرم ۲۸ سوالی پرسشنامه استفاده شده. پرسشنامه مذکور دارای ۴ مقیاس است که هر مقیاس ۷ سوال دارد.
چهار مقیاس پرسشنامه سلامت عمومی عبارتند از: نشانه های بدنی (سوالات ۱ تا ۷)، اضطراب و بی خوابی (سوالات ۸ تا ۱۴) ، کنش وری اجتماعی (سوالات ۱۵ تا ۲۱) و افسردگی (سوالات ۲۲ تا ۲۸). از مجموع نمرات نیز یک نمره کلی به دست می آید.
روایی و پایایی پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ :
اعتباریابی و تحلیل آماری مواد نسخه فارسی پرسشنامه ۲۸ ماده ای سلامت عمومی گلدبرگ، برمبنای نمره گذاری لیکرت با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS توسط هومن (۱۳۷۶) در دانشگاه تربیت معلم انجام گرفته است و نتایج نشان دهنده ضریب هماهنگی درونی مربوط به نمرات خام و استاندارد شده مقیاس ۲۸ ماده ای سلامت عمومی بر مبنای فرمول آنها کرونباخ به ترتیب ۸۴% و ۸۳% برآورد شده است.
دستجردی (۱۳۷۷) طی تحقیقی تحت عنوان”هنجاریابی آزمون سلامت عمومی برای دانشجویان مرکز تربیت معلم”ضریب همبستگی برای کل خرده مقیاس های آزمونی را برابر ۸۴/۰ گزارش کرده است و میرخشی (۱۳۷۵) طی پژوهشی با عنوان”بررسی رابطه رضایت از زندگی زناشویی و سلامت روان”آلفای کرونباخ را برابر ۹۲/۰ ارزیابی کرد (به نقل از ادبی، ۱۳۷۹).
روایی پرسشنامه سلامت عمومی بیشتر بر نوعی روایی سازه است که از طریق محاسبه ضریب همبستگی آن، با سایر ابزارهای مشابه که برای اختلالات روانی کارایی داشته اند،تعیین گردیده است. شواهد مربوط به روایی سازه تا حدودی جنبه عقلانی و جنبه آماری و تجربی دارد و به منظور تعیین درجه مطلوبیت و روایی پرسشنامه سلامت عمومی، اندازه های دو شاخص حساسیت و ویژگی آن نیز مشخص است. حساسیت پرسشنامه سلامت عمومی عبارت است از نسبت تشخیص صحیح بیماران و ویژگی آن عبارت است از نسبت تشخیص درست و صحیح افراد از بیمار است (ادبی ،۱۳۷۹).
گلدبرگ و ویلیافر[۱۹۴] (۱۹۸۹) در تحلیل ۴۳ بررسی، حساسیت این پرسشنامه را ۸۴/۰ و ویژگی آن را ۸۲/۰ گزارش نمودند (به نقل از رجب پور، ۱۳۸۶).
یعقوبی و همکاران (۱۳۷۴)، حساسیت ۸۶/۰ و ویژگی ۸۲/۰، ضریب پایایی بازآزمایی و آلفای کرونباخ ۸۸/۰ را گزارش کردند.
پایایی پرسشنامه توسط پالاهنگ ، نصر اصفهانی و براهنی (۱۳۷۵)، ۹۱/۰ محاسبه شده است و حساسیت و ویژگی و میزان کلی اشتباه به ترتیب : ۸۸/۰ ، ۷۹/۰ ، ۱۶/۰ به دست آمده است (به نقل از رجب پور، ۱۳۸۶).
روش های آماری
_ روش های آمار توصیفی :
در قسمت توصیف داده ها و اطلاعات گردآوری شده ، روش هایی که بر حسب ویژگی های آنها در فرضیه ها مورد استفاده قرار گرفتند عبارتند از : جداول توزیع فراوانی ، نمودارهای ستونی ، محاسبه شاخص های مرکزی ، پراکندگی نظیر میانگین ، واریانس ، انحراف استاندارد.
_ روش های آمار استنباطی :
در این بخش با توجه به سوال های تحقیق ، از فنون رگرسیون چند متغیری استفاده شد، زیرا این امکان را به دانشمند علوم رفتاری می دهد که با بهره گرفتن از دو یا چند متغیر مستقل ، نمره های یک متغیر وابسته را با دقت و توفیق بیشتری نسبت به اطلاعات حاصل از یک متغیر مستقل پیش بینی کند. بنابراین، برای تحلیل فرضیه های پژوهش از آزمون رگرسیون چند متغیره استفاده شد.
فصل چهارم
یافته های پژوهش
مقدمه
موضوع پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی و سبک های هویت با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. پرسشنامه مربوط به سبک هویت از سه خرده مقیاس سبک هویت اطلاعاتی، سبک هویت هنجاری و سبک هویت سردرگم/ اجتنابی به علاوه خرده مقیاس تعهد هویت تشکیل شده است. از طریق پرسشنامه سبک دلبستگی سه خرده مقیاس سبک دلبستگی ایمن، سبک دلبستگی اجتنابی و سبک دلبستگی دوسوگرا اندازه گیری شد. با بهره گرفتن از پرسشنامه سلامت عمومی نیز چهار خرده مقیاس نشانه های بدنی، اضطراب و بی خوابی، کنش وری اجتماعی و افسردگی و از مجموع نمرات نیز یک نمره کلی به دست آمد. بعد از اجرای هر یک از آزمون ها، ورود نمره ها به رایانه با توجه به ملاک و مقیاس های نمره گذاری مربوط به هر یک انجام گرفت و جهت تحلیل داده ها از نرم افزار spss استفاده شد.
در این فصل شاخص های توصیفی میانگین، فراوانی، انحراف استاندارد و همچنین ضرایب همبستگی متغیرها گزارش می شود. سپس نتایج تحلیل استنباطی داده های پژوهش که از طریق رگرسیون چند متغیره انجام شده است، ارائه می شود. هدف از تحلیل های استنباطی فراهم کردن پاسخ مستدل برای سؤال های پژوهش است.
در این فصل، ابتدا شاخص های آماری مربوط به توصیف داده ها ارائه شده است ، سپس در بخش تحلیل داده ها، فرضیه های پژوهش با آزمون های آماری مناسب بررسی شده است. محاسبات آماری با بهره گرفتن از نرم افزار آماری SPSS انجام گرفته است.
الف) توصیف داده ها
شاخص های توصیفی نمرات پرسشنامه سلامت روان و خرده مقیاسهای آن در جدول ۱-۴ ارائه شده است.
جدول۱-۴: شاخصهای توصیفی نمرات سلامت روان و خرده مقیاسهای آن
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-04-13] [ 03:20:00 ب.ظ ]
|