کامیسون و فورس ( ۲۰۰۸ ) در مقالاتی به بررسی ظرفیت جذب دانش: نگرش های جدید برای درک و سنجش آن در کشور اسپانیا پرداخته اند. در این پژوهش ابتدا با بررسی پیشینه مرتبط با سنجش ظرفیت جذب و بیان نقاط قوت و ضعف هر کدام از رویکردهای موجود، الگویی چهار بعدی جهت سنجش ظرفیت جذب دانش ارائه شده است. این الگو در واقع الگوی توسعه یافته زهرا و جورج(۲۰۰۲) می باشد که از چهار بعد فراگیری، تطبیق، تبدیل و بکارگیری تشکیل می شود. در این بررسی دو مرحله اول یعنی فراگیری و تطبیق به عنوان ظرفیت جذب دانش بالقوه و دو مرحله آخر یعنی تبدیل و بکارگیری به عنوان ظرفیت جذب دانش بالفعل تعریف شده اند. همچنین در این بررسی برای معتبر سازی ابزار سنجش از داده های تمام شرکتهای صنعتی اسپانیا به استثنای بخش انرژی استفاده شده است. اعتبار مورد نظر درجه ای از مطابقت میان مقیاس و متغیر ملاک است و حدودی را نشان می دهد که در آن حد سازه در ارتباط با سازه های خاص مرتبط، مطابق پیش بینی های نظری می باشد. این تحقیق تجربی تائید می کند که ابزارهای سنجش ساخته شده در این مقاله ضرورتهای روان سنجی بعد مندی، اعتبار و اطمینان را تامین می کنند و ابزاری سودمند در ارتباط با سنجش ظرفیت جذب دانش می باشند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

نیکلاس و سردان[۹۹] (۲۰۱۱) در تحقیق خود به عنوان مدیریت دانش راهبردی ،نوآوری و عملکرد «بر مبنای یک مطالعه تجربی بر روی ۳۱۰ سازمان اسپانیایی و روش های مدل سازی معادلات ساختاری ،نشان دادند که استراتژیهای مدیریت دانش تاثیر اتی را به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی نوآوری و عملکرد سازمانی وارد می سازد .
چن و همکاران[۱۰۰] (۲۰۱۰) در مطالعات صورت گرفته با عنوان «مدیریت دانش بطور مثبت با نوآوری مرتبط بوده ،علاوه برآن تاثیر مدیریت دانش بر نوآوری توسط جو حمایتی و ساختار غیر متمرکز،یکپارچه و اندکی رسمی بطور مثبت تعدیل می شود و نتایج دلالت بر این امر دارد که جو حمایتی و ساختار غیر متمرکز ،یکپارچه و اندکی رسمی بطور مثبت تعدیل می شود و نتایج دلالت بر این امر دارد که جو حمایتی و نوآورانه بطور مثبت و قطعی به مدیریت دانش مرتبط می باشد.
اکرم و همکاران[۱۰۱] (۲۰۱۱)در تحقیق خود با عنوان « نقش مدیریت دانش در بر قراری رابطه با نوآوری : یک روش منسجم »دریافتند که مولفه های مختلف مدیریت دانش نظیر فعالیت های اطلاعاتی ، انواع دانش و فناوری تاثیر مثبت و سازنده ای بر نوآوری ( از طریق جابجایی سرمایه دانش در سازمان ها ) وارد می سازند.
ژائو و وانگ [۱۰۲](۲۰۰۹)در پژوهش خود با عنوان « تحقیق درباره انتقال دانش در بین شبکه سازمان : به یک چشم انداز از سرمایه اجتماعی » تاکید می کنند.
نارانجو وهمکاران[۱۰۳](۲۰۱۱)،”نوآوری یا تقلید؟ نقش آن در فرهنگ سازمانی”،نشان می دهد که بُعد هر فرهنگ دارای تاثیر مشابه بر جهت گیری نوآوری شرکت نمی باشد.این تحقیق نشان دهنده انتخاب بین روش های نوآوری و تقلیدی است که در روش های نوآورانه سعی در پیشی گرفتن از رقبا و روشی پویا است درحالی که در روش تقلیدی شرکت ها فقط از یک محصول یا یک روش پیروی میکنند طبق نتایج به دست آمده روش های نوآورانه برای شرکت ها سود بیشتری به همراه دارد.وبه شرکتها پیشنهاد می شود که برای بقا و پیشتاز بودن در بازار از این فرهنگ نوآورانه در شرکت ها استفاده کنند.
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
۳-۱ ) مقدمه :
هدف تمام علوم ،شناخت و درک دنیای پیرامون ما است . به منظور آگاهی از مسائل و مشکلات دنیای اجتماعی ، روش های علمی، تغییرات قابل ملاحظه ای پیدا کرده اند . این روندها و حرکت ها سبب ها شده است که بررای بررسی رشته های علمی ، تغییرات قابل ملاحظه ای پیدا کرده اند. این روندها و حرکت ها سبب شده است که برای بررسی رشته های مختلف بشری ، از روش علمی استفاده شود. از جمله ویژگیهای مطالعۀ علمی که هدفش حقیقت یابی است استفاده از روش تحقیق مناسب می باشد و انتخاب روش تحقیق مناسب به هدفها ، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق دسترسی دقیق وآسان به پاسخ پرسش های تحقیق است (خاکی ،۱۳۸۷). در طی فرایند تحقیق با به کارگیری ابزارهای جمع آوری ،داده ها به طور عینی و معتبر ، مشاهده ،بررسی و استخراج می شوند و سپس با بهره گرفتن از فنون تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی بطور کمی و غیر کمی سعی می شود که ادعاها و حدس های علمی اولیه (فرضیه ها) آزمون شده ودر نهایت فرضیه ها رد یا پذیرفته شوند و نتیجه گیری نهایی صورت پذیرد . در این فصل به روش تحقیق ،روش نمونه گیری، پایایی و روایی ابزار و روش های تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد.
۳-۲ ) روش تحقیق :
از نظر روش شناسی این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد ، تحقیق توصیفی ، همبستگی شامل مجموعه روش هایی است که هدف آن توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است. اجرای تحقیق توصیفی می تواند صرفاً برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم گیری باشد ، این تحقیق رابطه بین متغیر ها براساس هدف تحقیق تحلیل گردیده است ، نوع تحلیل رگرسیون یعنی هدف معمولاً پیش بینی یک یا چند متغیر ملاک ازیک یا چند متغییر پیش بین است.و در این تحقیق از مدل رگرسیون گام به گام استفاده شده ،چون هدف پیش بینی یک متغیر ملاک از چند متغیر پیش بین بوده است، ورود متغیرهای این تحقیق به روش گام به گام بوده که به معنای اولین متغیر پیش بین براساس بالاترین ضریب همبستگی صفر مرتبه با متغیر ملاک وارد تحلیل شده است (سرمدوهمکاران، ۱۳۷۷،صص ۸۱-۹۴). این تحقیق از نظر طبقه بندی تحقیقات با توجه به اهداف آنها، در زمره تحقیقات با ماهیت کاربردی قرار دارد.
(۳-۳ ) جامعه آماری ، روش نمونه گیری و حجم نمونه
جامعه آماری تحقیق حاضر شرکت های صنعتی استان گیلان است.این جامعه شامل ۱۱,۱۳۰شرکت صنعتی بوده(وزارت صنعت ومعدن تجارت استان گیلان )، از بین ۳۷۰ پرسشنامه توزیع شده در بین شرکت های فعال صنعتی واقع در شهر های (چابکسر ،رودسر،لنگرود،لاهیجان،رشت،بندر انزلی ،آستانه،صومعه سرا ،لوشان فومن) همچنین برای نمونه گیری از این شرکتها ،به دلیل استراتژی های شرکت از دانش مدیران (مدیر کارخانه،مدیرتولید،مدیر بازرگانی ) استفاده شده تعداد (۲۷۸)عدد از آن تکمیل، دریافت ومورد تحلیل قرار گرفته است.روش نمونه گیری آن برای انتخاب نمونه پژوهش حاضر از جامعه آماری با بهره گرفتن از جدول مورگان به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس اقدام گردید.
۳-۴ ) روش ها و ابزار جمع آوری داده ها و اطلاعات
روش جمع آوری داده ها و اطلاعات در این تحقیق میدانی بوده ، روش میدانی عبارت است فرایندی که ضمن آن محقق ابزار مناسب ،اطلاعات دست اول گرد آوری می کند که خاص تحقیق اوست (ایران نژاد،۱۳۸۲). و به مراجعه مستقیم به اعضای نمونه و در نظر گرفتن زمان لازم جهت جمع آوری داده ها و اطلاعات اقدام گردید ،در این تحقیق ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است ،پرسشنامه تحقیق بر گرفته از تحقیقات دانگ یانگ در سال ۲۰۱۱ بوده است، شامل۴ شاخص و۱۶ سوال پنج گزینه ای است.و بر اساس مقیاس لیکرت محاسبه شده است .طیف لیکرت به طور خاص ،از مبنای کاملا موافقم، موافقم ، نظری ندارم ، مخالفم ، کاملا مخالفم ،استفاده می کند. پاسخ دهندگان میزان موافقت یا مخالفت خود را با عبارات مختلف نشان داده ، سپس پاسخها جمع بندی می شود.(دانایی فرد و دیگران ،۱۳۸۳). پرسشنامه شامل چهارشاخص ” تسهیم دانش داخلی ، اکتساب دانش خارجی ، اکتشاف دانش ، نوآوری محصول” و ۱۶سؤال پنج گزینه ای است .
۳-۵ ) روایی و پایایی ابزار گردآوری دادها
۳-۵-۱ ) روایی
در این تحقیق از روش روایی محتوایی استفاده شده است . روایی محتوایی اطمینان میدهد که ابزار مورد نظر به تعداد کافی پرسش های مناسب برای اندازه گیری مفهوم مورد سنجش را در بر دارد ،یعنی نشان میدهد که ابعاد و عناصر یک مفهوم تا چه حد تحت پوشش دقیق قرار گرفته است ( سکاران ۱۳۸۶،ص۲۲۳). بنابراین از نظرات افراد خبره در این مرحله استفاده شده است و پرسشنامه به تایید استاد راهنما ، و برخی دیگر از کارشناسان خبره رسیده است.
۳-۵-۲)پایایی
پایایی شاخصی است دال بر اینکه تا چه حد وسیله اندازه گیری ، دارای خطاهای تغییر پذیری است . منظور از خطاهای تغییر پذیری این است که وسیله اندازه گیری نتواند واقعیتی را در زمان های مختلف و واقعیات مشابه را در یک زمان به درستی بشناسد و دگرگونی های آن را اندازه گیری کند، حتی اگر دگرگونی در پاسخها ناشی از عدم حضور ذهنی پاسخگو باشد ،کارایی ابزار مورد تردید قرار می گیرد (سازوخانی ،۱۳۸۳).در تحقیق حاضر ، برای سنجش پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است . به این منظور ، براساس داده های موجود و با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS 18 مقدار آلفا محاسبه گردید.آلفای کرنباخ مدیریت دانش (۸۵۹ ./)وآلفای نوآوری محصول (۷۷۳ ./ )که نشان دهنده اینکه متغیرها از پایایی مناسبی برخوردار هستند .
۳-۶ ) روش تجزیه و تحلیل داده هاو اطلاعات
تجزیه تحلیل اطلاعات بدست آمده از اجرای پرسشنامه حاضر در ۴ شاخص انجام شده .از شاخص های توصیفی (فراوانی ، درصد ، نمودار و…) استفاده شد. برای تجزیه تحلیل هر یک از فرضیه های ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است . در زمینه بررسی پژوهشی ( نقش تبیین کنندگی متغیرپیش بین) از تحلیل رگرسیون چند متغیره گام به گام استفاده شده است .
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده هاواطلاعات:
۴-۱) مقدمه:
این فصل جهت تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده طراحی گردیده است. در فرایند اجرایی، نخست پرسشنامه هایی که توسط پاسخ گویان تکمیل گردیده اند را جمع آوری کرده و داده های خام مورد نیاز جهت توصیف و آزمون فرضیه ها به کمک رایانه و نرم افزار استخراج می گردند و سپس این داده ها از طریق نرم افزار spss18 تجزیه و تحلیل شده و در دو مرحله به اطلاعات مورد استفاده در این تحقیق، تبدیل می گردند.در مرحله اول که تجزیه و تحلیل توصیفی می باشد، داده های جمع آوری شده به صورت جدول آمارتوصیفی و فراوانی و نمودار و هیستوگرام ارائه می شود و در مرحله دوم که تجزیه و تحلیل استنباطی می باشد،بااستفاده از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد بررسی قرارمی گیرند.درنهایت می توان درمورد پذیرش یا عدم پذیرش هر کدام از فرضیه های آماری اظهار نظر نمود.
۴-۲)بخش توصیفی دادهای آماری
۴-۲-۱) توصیف آماری متغیرهای تحقیق
در این بخش به توصیف آماری متغیرهای تحقیق پرداخته می شود:
نوآوری محصول
در متغیر نوآوری محصول کمترین امتیاز ۸۷/۱ و بیشترین امتیاز ۷۹/۴ و میانگین نمرات ۵۵/۳ و انحراف معیار آن ۵۵/۰ و واریانس آن برابر ۳۰/۰ است. هیستوگرام و و توصیف آماری متغیر نوآوری محصول نیز در جدول زیر نشان داده شده است.
جدول ۴-۴) توصیف متغیر نوآوری محصول

تعداد

حداقل

حداکثر

میانگین

انحراف معیار

واریانس

نوآوری محصول

۲۷۸

۱٫۸۷

۴٫۷۹

۳٫۵۵۵۱

.۵۵۵۷۸

.۳۰۹

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...