در پژوهش حاضر جهت تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است. و بر طبق آن تعداد ۱۹۶ نفر از دبیران مقطع متوسطه شهرستان گرمی در سالتحصیلی ۱۳۹۲-۱۳۹۱ به عنوان نمونه تحقیق در نظر گرفته شد که به روش تصادفی انتخاب گردیدند.
P : به طور نسبی وجود صفت مورد نظر است.
q : به طور نسبی عدم وجود صفت مورد نظر است.
d :درصد خطا است که در این تحقیق برابر۵% می باشد.
Z : با بهره گرفتن از جدول z بر اساس درصد اطمینان به دست می آیدکه برای ۹۵% برابر۹۶/۱ می باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

N : حجم کل جامعه آماری است که در این تحقیق ۴۰۰ نفرمی باشد.
n : حجم نمونه طبق فرمول کوکران ۱۹۶ نفر می باشد.
۳-۴- قلمرو تحقیق
حوزه و محدوده شمول این تحقیق، معمولاً در سه بعد زمانی، مکانی و موضوعی مورد اشاره قرار میگیرد. در این تحقیق قلمروهای سه گانه، به ترتیب زیر معرفی و تبیین شده است:
۳-۴-۱- قلمرو زمانی تحقیق
به لحاظ زمانی، تحقیق حاضر در یک گستره شش ماهه، در نیمه دوم سال ۱۳۹۱ و نیمه اول سال ۱۳۹۲ هجری شمسی انجام پذیرفته است.
۳-۴-۲- قلمرو مکانی تحقیق
این تحقیق در بین معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی، که درآنها مبادرت به توزیع پرسشنامه شد، صورت گرفته است.
۳-۴-۳- قلمرو موضوعی تحقیق
از دید مفهومی، تحقیق حاضر به بررسی رابطه میان متغیرهای هوش معنوی وابعاد آن با رفتار شهروندی سازمانی پرداخته است. این موضوع در حوزه مدیریت رفتار سازمانی میباشد.
۳-۵- متغیرهای تحقیق
در این تحقیق متغیرها براساس نقشی که بر عهده دارند شامل متغیر مستقل و وابسته میباشد. متغیر مستقل، هوش معنوی و متغیر وابسته، رفتار شهروندی سازمانی معلمان میباشد.
۳-۶- ابزارهای اندازه گیری تحقیق
در پژوهش حاضر ابزار اندازه گیری تحقیق، پرسشنامه چند عاملی هوش معنوی کینگ و پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی ارگان میباشد که تعریف مفهومی و عملیاتی آنها به شرح ذیل است:
تعریف مفهومی هوش معنوی: مجموعهای از ظرفیتهای عقلی که به آگاهی کامل و کاربرد انطباقی از جنبه های معنوی و جهان مافوق وجودی شخص کمک می کند و منجر به خروجیهایی مانند تفکر وجودی عمیق، افزایش معنا، شناسایی عالم مافوق و سلطه حالتهای معنوی می شود( کینگ، ۲۰۰۸).
تعریف عملیاتی هوش معنوی: به نوعی هوش اطلاق میشود که از مؤلفه های تفکر انتقادی وجودی( گویههای۱،۲،۳،۴،۵،۶،۷)، آگاهی متعالی( گویه های ۸،۹،۱۰،۱۱،۱۲،۱۳،۱۴) ، معناسازی شخصی( گویه های ۱۵،۱۶،۱۷،۱۸،۱۹)، گسترش خودآگاهی( گویه های ۲۰،۲۱،۲۲،۲۳،۲۴) پرسشنامه چند عاملی کینگ تشکیل یافته است.
تعریف مفهومی رفتار شهروندی سازمانی: رفتار شهروندی سازمانی رفتاری آگاهانه ، اختیاری و فراوظیفه ای است که در افزایش اثربخشی عملکرد سازمان مؤثر است، ولی به طور مستقیم یا غیرمستقیم به وسیله سیستم پاداش رسمی سازمان مورد تقدیر قرار نمیگیرد( مارکوزی و زین، ۲۰۰۴).
تعریف عملیاتی رفتار شهروندی سازمانی: رفتار شهروندی سازمانی از مؤلفه های، آداب اجتماعی( گویه های ۱،۲،۳،۴)، نوع دوستی( گویه های ۵،۶،۷،۸)، وجدانکاری( گویه های ۹،۱۰،۱۱،۱۲،۱۳)، جوانمردی( گویه های ۱۴،۱۵،۱۶)، ادب و نزاکت( گویه های ۱۷،۱۸،۱۹،۲۰) پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی ارگان تشکیل یافته است.
۳-۶-۱- پرسشنامه چند عاملی هوش معنوی
یکی از ابزارهای مورد استفاده میباشد که ابعاد هوش معنوی را مورد سنجش قرار میدهد. فرم پرسشنامه ۲۴ گویه دارد که در قالب مقیاس ۵ گزینهای لیکرت( خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم، خیلی کم) تنظیم گردیده است. این گویه ها مشخص میکنند که ابعاد هوش معنوی معلمان چه تأثیری بر رفتار شهروندی سازمانی آنها دارد.
۳-۶-۲- پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی
این پرسشنامه دارای ۲۰ گویه میباشد که با مقیاس ۵ درجهای( خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم، خیلی کم) تنظیم شده است. این گویه ها نشان میدهند که معلمان چه میزان آداب اجتماعی و ادب و نزاکت را رعایت میکنند و همچنین مشخص میکنند که میزان نوع دوستی و وجدانکاری و جوانمردی معلمان تا چه حد است .
۳-۷- روایی و پایایی پرسشنامه
۳-۷-۱- روایی پرسشنامه
در این پژوهش، به دلیل استاندارد بودن پرسشنامه و با توجه به نظر استاد راهنما و اساتید هیأت علمی در رشته مدیریت، پرسشنامه دارای روایی محتوایی می باشد.
۳-۷-۲- پایایی پرسشنامه
منظور از پایایی آن است که اگر یک مفهوم مورد سنجش را با همان وسیله اندازه گیری تحت شرایط مشابه دوباره بسنجیم نتایج حاصل شده تا چه حد مطابق هم خواهد بود و یا نتایج تا چه حد مشابه، دقیق و قابل اعتماد هستند و یا وسیله اندازه گیری تا چه حد دارای ویژگی تکرارپذیری است دامنه قابلیت اعتماد از صفر تا یک بوده و ضرایب بالاتر از ۷/۰ نشان دهنده آن است که همبستگی درونی بین گویه ها زیاد بوده و ابزار مورد استفاده بصورت مناسب طراحی شده است. برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش بازآزمایی استفاده شد که نتایج نشان دهنده پایایی قابل قبول پرسشنامه ها بود. در تحقیق کینگ( ۲۰۰۸) ضریب پایایی پرسشنامه هوش معنوی ۹۵/۰ و در تحقیق هویدا و نادری(۱۳۸۸)، ضریب پایایی پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی ۸۹/۰ گزارش شده است. همچنین موسوی و همکاران( ۱۳۹۰)، در پژوهشی پایایی پرسشنامه را با ضریب آلفای کرونباخ برای مؤلفه های تفکر انتقادی وجودی، آگاهی متعالی، معناسازی شخصی و گسترش خودآگاهی به ترتیب۷۸/۰، ۷۴/۰، ۶۸/۰ و ۷۲/۰ گزارش کردند. در این تحقیق ضریب پایایی پرسشنامه هوش معنوی۸۲/۰ و ضریب پایایی پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی۹۲/۰ محاسبه گردید. با توجه به اینکه پایایی فراتر از ۷۰/۰ مطلوب است می توان استنباط نمود که پرسشنامه های تحقیق از پایایی بالایی برخوردار هستند. در این پژوهش ضریب آلفای کرونباخ برای ابعاد هوش معنوی به ترتیب درجدولهای زیر محاسبه شده است.
جدول (۳- ۱): آلفای کرونباخ متغیر تفکر انتقادی وجودی

Cronbach’s Alpha

Cronbach’s Alpha Based on Standardized Items

N of Items

۰/۷۹۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...