جدول (۴-۵): توصیف کمی متغیر مدیریت رابطه ۵۰
جدول (۴-۶): توصیف کمی متغیر هوش هیجانی ۵۱
جدول (۴-۷): آزمون فرضیه اول براساس ضریب همبستگی پیرسون ۵۲
جدول (۴-۸): آزمون فرضیه فرعی اول براساس ضریب همبستگی پیرسون ۵۳
جدول (۴-۹): آزمون فرضیه فرعی دوم براساس ضریب همبستگی پیرسون ۵۳
جدول (۴-۱۰): آزمون فرضیه فرعی سوم براساس ضریب همبستگی پیرسون ۵۴
جدول )۴-۱۱): آزمون فرضیه فرعی چهارم براساس ضریب همبستگی پیرسون ۵۴
فهرست نمودارها
عنوان شماره صفحه
نمودار (۴-۱): توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب جنسیت ۴۶
نمودار (۴-۲): هیستوگرام برای متغیر بعد خودآگاهی ۴۷

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

نمودار (۴-۳): هیستوگرام برای متغیر بعد خودمدیریتی ۴۸
نمودار (۴-۴): هیستوگرام برای متغیر بعد آگاهی اجتماعی ۴۹
نمودار (۴-۵): توصیف کمی متغیر مدیریت رابطه ۵۰
نمودار (۴-۶): هیستوگرام برای متغیر هوش هیجانی ۵۱
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط هوش هیجانی مدیران با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان می باشد تحقیق حاضر از نوع همبستگی است در این پژوهش مولفه های هوش هیجانی مدیران به عنوان متغیر پیش بین و پیشرفت تحصیلی دانشجویان به عنوان متغیر ملاک درنظر گرفته شده اند. جامعه آماری تحقیق را کلیه مدیران دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ تشکیل میدهند جامعه تحقیق شامل ۶۰ مدیر است که ۴۹ مدیر در این مطالعه شرکت کردند. کلیه آزمودنیهای پژوهش پرسشنامه هوش هیجانی برادبری[۱] وگریوز[۲] (۲۰۰۵) برای سنجش هوش هیجانی و مؤلفه های و پیشرفت تحصیلی دانشجویان که تغییرات معدل کل هر دانشکده لحاظ گردیده است، مورد سنجش وارزیابی قرار گرفتند. این ابزار از لحاظ اعتبار روایی آن ۸۵% وپایایی۹۱% می باشد .داده های جمع آوری شده با روش آماری استنباطی و آزمون همبستگی پیرسون انجام گرفته است. نتایج نشان می دهد که ضریب همبستگی پیرسون بین هوش هیجانی مدیران پیشرفت تحصیلی دانشجویان ۷۸/۰ است و از لحاظ آماری معناداری می باشد بین خود مدیریتی و آگاهی اجتماعی مدیران با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج حاکی از عدم رابطه دو مولفه ی خودآگاهی مدیران و مدیریت رابطه مدیران با پیشرفت تحصیلی دانشجویان می باشد.
واژه های کلیدی: هوش هیجانی مدیران، پیشرفت تحصیلی، آگاهی اجتماعی، خودمدیریتی
فصل اول:
کلیات تحقیق
۱-۱- مقدمه
هوش هیجانی به عنوان یک مفهوم جدید در روان شناسی حاصل در هم تنیدگی دو ذهن هیجانی وعقلانی است. هوش هیجانی رابطه متقابل عقل و احساس است واز آنجا که انسانها به طور غالب نه به طور عقلانی هستند ونه احساسی، از قابلیت فرد برای انطباق با محیط اطراف و کنار آمدن با مشکلات زندگی، به کارکرد ترکیبی قابلیت‌های عاطفی وعقلانی بستگی دارد.
امروزه هوش هیجانی موضوع مورد بحث بسیاری از تحقیقات وپژوهش های مربوط به بررسی تفاوتهای فردی شده است. توانایی پیش بینی موفقیتهای زندگی و نیز نقش اساسی این سازه در اغلب اختلالات روانی میتواند از دلایل علاقه به مطالعه هوش هیجانی باشد.
واژه هوش هیجانی نخستین بار درسال ۱۹۹۰توسط پیتر سالووی[۳] از دانشگاه یل و جان مایر[۴] از دانشگاه نیو همیشایر مطرح شده با این حال از نظر مفهومی (نه اصطلاحی) ریشه آن به هوش اجتماعی باز می گردد که در سال ۱۹۲۰ از سوی ثرندایک[۵] مطرح شد. هوش هیجانی ثرندایک به توانایی فهم ومدیریت مردم وعاقلانه عمل کردن در روابط انسانی اطلاق میشود. ریشه مفهوم دیگر به اصطلاح هوش درونی فردی و میان فردی گاردنر[۶] باز میگردد. با این حال همان طور که گفته شد آنچه عمومیت دارد و در ادبیات تحقیقی رواج پیدا کرد اصطلاح هوش هیجانی بود که توسط سالووی و مایر پیشنهاد گردید و در سال ۱۹۹۵ با انتشار کتاب گلمن تحت همین عنوان وجه عمومیتری یافت. آنها با اطلاع از اقدامات اولیه که در مورد جنبه های غیر شناختی هوش هیجانی شده بود، آغاز کردند. آنها هوش هیجانی را به عنوان یک شکل از هوش در نظر گرفتند و معتقدند که هوش هیجانی نوعی از پردازش است که شامل توجه به هیجانهای ارزیابی صحیح و دقیق آن در خود و دیگران نظم بخشی سازش یافته هیجانها و ابزار مناسب آنها میباشد. در تعریفی دیگر، بار – آن هوش هیجانی را دسته ای از مهارتهای استعدادها و توانایی های غیر شناختی میدانند که با توانایی موفقیت فرد را در مقابله به فشارها افزایش میدهد.
همزمان با پیدایش و گسترش هوش هیجانی به عنوان روح زمان و یا گرایش فرهنگی یک دوره خاص به عنوان مجموعه ای از صفات شخصیتی (بار-ان[۷] ۲۰۰۱، ۱۴۵-۱۴۰) به عنوان مجموعه ای از توانایی های ذهنی (مایر، سالووی و کاروسو[۸] ۲۰۰۰، ۹۸-۹۰) مطرح گردید. تلقی توانشی از هوش هیجانی اساسی را بر یادگیری توانایی های هیجانی و به کار گیری عملی آنها در حوضه های مختلف زندگی می گذارد. به عقیده ی مایر و سالووی توانایی دریافت و ابراز هیجان و نیز فهم ومدیریت اطلاعات هیجانی قابل یادگیری بوده افراد از این نظر با هم تفاوت دارند. بنابراین هوش هیجانی توانشی یا توانایی شناختی هیجانی به توانایی واقعی و بالفعل افراد در باز شناختی و پردازش اطلاعات هیجانی اطلاق می شود. این نوع از هوش هیجانی بهوسیلهی عملکرد و موقعیت های عینی مورد ارزیابی قرار می گیرد. یکی از وظایف مراکز خدمات مشاورهای دانشگاه تامین سلامت روان حاصل می شود (بروکن[۹] ۱۹۸۵، ۱۳۶-۱۲۵). ارتقای سلامت روان و پیشگیری از بیماری ها را بخش هایی از مفهوم کلی سلامت می داند و بین آنها پیوستها را فرض میکنند (خواجوی و همکاران ۱۳۸۲، ۹۵). فعالیتهای آموزشی در جهت تقویت بهزیستی، خود یکی از بخشهایی است که به گفته رال (۱۹۹۰َ) برای ارتقای سلامت روان باید توسعه یابد.
از جمله فعالیتهای آموزشی که امروزه محققان تاکید بیشتری بر روی آن دارند آموزش مهارتهای هوش هیجانی است. ماهیت آموزش پذیری قابلیت یادگیری و قابلیت ارتقا و شکوفایی هوش هیجانی موجب گردیده تا به این پدیده بیش از پیش توجه شود. لذا در این تحقیق قصه برآن است که میزان هوش هیجانی مدیران را بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مورد بررسی قرار دهیم و اینکه چگونه از این پدیده می توانیم برای ارتقای سطح و کیفیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان نهایت استفاده شود.
۱-۲- بیان مسئله
یکی از پدیده های که در دهه ی اخیر مورد استقبال قرار گرفت پدیده هوش هیجانی بوده است که دلیل این امر، توانای فرضی هوش هیجانی بالاتر در حل بهتر مسائل کاستن از میزان تعارفات بین آنچه که انسان احساس می کند یا انچه فکر می کند یا همان تقابل عقل و احساس و مشاهده زندگی شاد و موفقیت آمیز کسانی بوده است که از تحصیلات عالی برخوردار نبودند ولی به دلیل هوش هیجانی توانسته بودند سبب افزایش میزان سلامتی رفاه -ثروت- موفقیت عشق و شادی در خود گردند (ایمانی ۱۳۸۴، ۶۵).
پیشرفت تحصیلی نیز از جمله مباحثی است که در محیط های آموزشی بویژه در دانشگاه از اهمیت ویژهای برخوردار است. محققان عوامل مختلفی را که در پیشرفت تحصیلی دانشجویان تاثیر دارد را مورد بررسی قرار داده اند. هوش هیجانی از جمله موضوعاتی است که مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از روانشناسان علاقمندند با پژوهش های خود این موضوع را بررسی کنند که ایا با بهره گرفتن از مولفه های هوش هیجانی میتوان به ارتقاء و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرداخت؟ (گاروتر[۱۰] ۱۹۸۳، ۱۳۶-۱۳۰)
زندگی تحصیلی، یکی از مهمترین ابعاد زندگی اشخاص است که بر سایر ابعاد زندگی تاثیر فراوان دارد. همچنین پیشرفت تحصیلی به عنوان یکی از ابعاد پیشرفت در نظام آموزش وپرورش مطرح است و افت تحصیلی یکی از مسایل و دغدغه های مهم نظام آموزشی هر کشور است. از آنجا که اثربخش بودن مدیران آموزشی موجب بهبود وضعیت آموزشی و فراهم آوردن زمینه برای توسعه فردی محصلین می شود، دراین پژوهش بررسی رابطه هوش هیجانی مدیران باپیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان درسال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱ مدنظراست تا میزان ارتباط هوش هیجانی مدیران با موفقیت تحصیلی روشن گردد.
۱-۳- اهمیت و ضرورت پژوهش
هوش هیجانی بر سلامت حافظه و نیروی عقل، ادراک، معنابخشی تجربه‌ها، داوری صحیح، تصمیم‌گیری مناسب و رشد روانی- اجتماعی فرد تاثیر چشمگیر می‌گذارد و افرادی که دارای هوش هیجانی بالایی‌اند، قدرت بیشتر برای سازگاری با مسائل جدید روزانه دارند. همچنین هوش هیجانی بالا با برون‌گرایی، انعطاف‌پذیری، دلپذیر و باتوان بودن، هماهنگ‌کردن احساسات مختلف، شناسایی این احساسات و تاثیر آنها بر مغز و رفتار همبستگی دارد (قمرانی و جعفری ۱۳۸۳، ۶۴).
در مقابل، هوش هیجانی پایین با رفتارهای مسئله‌ساز درونی، سطوح پایین همدلی، ناتوانی در تنظیم خلق و خو، افسرده‌خویی، اعتیاد به الکل و موادمخدر، انحرافات جنسی، دزدی و پرخاشگری همراه است باتوجه به مسائل مختلفی که درباره هوش هیجانی ارائه شد، می‌توان گفت که عوامل متعددی بر روند رشد یا تنزل هوش هیجانی تاثیرگذار است. مدرسه، محیط بیرونی و از همه مهمتر، خانواده نقش تعیین‌کننده‌ای در این زمینه دارند (قمرانی وجعفری ۱۳۸۳، ۶۴).
هوش هیجانی یکی از متغیرهای مهمی است که با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه دارد. توانایی شخصی برای سازگاری و چالش با زندگی به عملکرد منسجم قابلیت های هیجانی بستگی دارد. چرا برخی از مردم نسبت به بعضی دیگر از هوش بهتری برخوردارند؟ چرا برخی از مردم نسبت به برخی دیگر در زندگی موفق ترند؟ چه عواملی این تفاوتها را رقم میزنند؟ پاسخ به این سوالات لزوم بررسی مهارت های هیجانی که تصور می شود موفقیت افراد را تبیین کند نشان می دهد. احتمالا پیشرفت-موفقیت و کامیابی افراد می تواند ناشی از هوش هیجانی باشد. لذا با توجه به جنبه های کارکردی هیجان در پیشرفت تحصیلی، بررسی این متغیرها در دانشجویان مهم و سودمند است. همچنین انجام تحقیقات اندک در این زمینه به ویژه در کشور و استان وجود داشته که یافته های این پژوهش ضرورتی مهم به نظر می آید. نتایج این تحقیق کاربردی مفید برای مراکز آموزشی، مشاوره و دانشجویی دارد. همچنین با توجه به نقش و اهمیت این متغیرها در عملکرد تحصیلی و قابل تغییر بودن متغیرهای مورد مطالعه می توان با آموزه ها و ارائه راهکارهای صحیح هوش هیجانی مدیران و عملکرد تحصیلی دانشجویان را افزایش داد.
۱-۴- اهداف پژوهش
۱-۴-۱ اهداف کلی
شناخت رابطه بین هوش هیجانی مدیران با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال تحصیلی۹۲- ۹۱
۱-۴-۲ اهداف جزئی
۱- شناخت رابطه بین خودآگاهی مدیران و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سالتحصیلی۹۲-۹۱ ۲- شناخت رابطه بین خود مدیریتی مدیران وپیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال تحصیلی۹۲- ۹۱
۳- شناخت رابطه بین آگاهی اجتماعی مدیران وپیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرماندرسالتحصیلی۹۲- ۹۱ ۴- شناخت رابطه بین مدیریت روابط مدیران وپیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال تحصیلی۹۲- ۹۱
۱-۵- فرضیه های پژوهش
۱-۵-۱ فرضیه اصلی
بین مؤلفه های هوش هیجانی مدیران و پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه معنا داری وجود دارد.
۱-۵-۲ فرضیه های فرعی
۱- بین خودآگاهی مدیران و پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد.
۲- بین خود مدیریتی مدیران وپیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه وجود دارد.
۳- بین آگاهی اجتماعی مدیران وپیشرفت تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد.
۴- بین مدیریت روابط مدیران وپیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد.
۱-۶- تعریف نظری و عملیاتی متغیرها
تعریف نظری هوش هیجانی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...