۲۰

هماهنگی (میزان همترازی سیستم‌ها و فرایندهای سازمان)

۲۱

میزان تقویت روحیه مسئولیت‌پذیری

۲۲

تفویض اختیار

۲۳

پاسخ به نیاز شغلی کارکنان

۲۴

شیو‌های تربیتی والدین

۲۵

توجه به تامین نیازهای مادی کارکنان

فصل پنجم- بحث و نتیجه‌گیری
۵-۱ مقدمه
در فصل اول کلیات پژوهش شامل بیان موضوع، ضرورت و زمینه پژوهش، اهداف، سوالات و فرضیه‎های پژوهش، روش انجام پژوهش و ابزار گردآوری داده و جامعه‌آماری پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. فصل دوم شامل بررسی ادبیات موضوع می‌باشد که در این فصل عملکرد شغلی، عوامل موثر بر عملکرد شغلی، روابط آفلاین و آنلاین و شبکه‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفتند. در فصل سوم به روش شناسی پژوهش و توسعه مدل پرداخته شده است و در فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده‌ها ارائه شد، در این فصل ضمن ارائه خلاصه‌ای از فصول گذشته، نتایج نظری و کاربردی پژوهش و محدودیتهای پژوهش بیان شده و پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی و سازمانها ارائه می‌شود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۵-۲ خلاصه پژوهش
این پژوهش به دنبال ارتقای درک افراد از تاثیر فناوری، به طور خاص ارتباطات شبکه‌ای حاصل از نظریه شبکه اجتماعی بر عملکرد شغلی کارکنان است. به طور خاص بررسی شد که چگونه ارتباطات شبکه‌ای، مانند ارتباطات مستقیم و غیرمستقیم در شبکه‌های محیط‌کاری آنلاین و آفلاین بر عملکرد شغلی تاثیر می‌گذارند. اثر تکنولوژی با تمایز میان شبکه‌های ارتباطی محیط‌کاری کارمند به دو شبکه آنلاین و آفلاین نشان داده شد که به پیشنهادات در بررسی‌های اولیه که چنین تمایزی ممکن است از اهمیت نظری و عملی برخوردار باشد پاسخ داده و به تحقیقاتی که به دنبال درک اثر تکنولوژی بر عملکرد شغلی کارکنان هستند کمک می‌کند. با کاربرد نظریه شبکه اجتماعی و نظریه تکامل و با تمایز میان شبکه‌های ارتباطی محیط‌کاری آنلاین و آفلاین، درک بهتری از نقش تکنولوژی در توضیح عملکرد شغلی، توسعه داده شد. شبکه‌های اجتماعی در چند سال اخیر رشد سریعی داشته‌اند، با توجه به برآوردهای انجام شده، ۱٫۲میلیارد کاربر رسانه اجتماعی در سرتاسر جهان وجود دارد. شبکه‌های اجتماعی مجازی به عنوان یکی از جدیدترین فناوری‌های ارتباطی هستند که به کاربران در حفظ روابط اجتماعی موجود، پیدا کردن دوستان جدید، تغییر و تکامل سایت‌ها و شریک و سهیم شدن در تجربه‌های یکدیگر کمک می‌کنند و زمینه عضویت، فعالیت و مشارکت هدفمند کاربران را فراهم می‌کنند (Massari, 2010). توسعه‌های اخیر در حیطه فناوری اطلاعات و سرویس‌های وب سبب افزایش پتانسیل در توسعه و گسترش شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات شده است. از ویژگی‌های مهم شبکه‌های اجتماعی تعامل بین کاربران است. کاربران شبکه‌های اجتماعی نه تنها اطلاعات شخصی خود (Foster et al‚ ۲۰۱۰) را به اشتراک می‌گذارند، بلکه از وب سایت‌های اجتماعی به منظور جستجوی محصولات یا به اشتراک‌گذاری توصیه‌ها و تجربیات با دوستان خود و سایر کاربران استفاده می‌نمایند. فناوری اطلاعاتی و ارتباطی به همه فضاهای اجتماعی، سازمانی و فردی در جوامع بشری وارد شده و شیوه زندگی روزمره، کار و معرفت افراد را تحت تاثیر قرار داده است. فناوری‌های نوین ارتباطی نقاط دور عالم را در شبکه‌های جهانی به یکدیگر پیوند می‌دهند، ارتباطات کامپیوتری مجموعه‌ای از جوامع مجازی را به وجود می‌آورند و در نتیجه آن همه ساختارها و فرایندهای مادی و معنوی بشری دگرگون می‌شوند (Casttles, 2000). سازمان‌ها سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات را به عنوان روشی برای پیشی‌گرفتن در رقابت از طریق بهبود بهره‌وری، سود‌آوری و کیفیت عملیات می‌بینند. به طورکلی، مطالعات شبکه اجتماعی در موقعیت‌های سازمانی، نشان داده‌اند که وضعیت شبکه، تاثیرات قابل‌توجهی بر نتابج عملکرد افراد و سازمان‌ها دارد، زیرا ساختار تعاملات اجتماعی دستیابی به منابع ارزشمندی همچون مشورت‌های کاری، اطلاعات استراتژیک و حمایت‌های اجتماعی افزایش می‌دهند (Ibarra, 1993). این پژوهش از یک دیدگاه نظری به نام شبکه‌های اجتماعی برای توضیح عملکرد شغلی استفاده کرده است و بحث می‌کند که ارتباطات شبکه‌ای کارمند نقش مهمی در دسترسی موثر به منابع مهم ایفا می‌کنند و به طور مثبت بر عملکرد شغلی موثر هستند. زمانیکه هر دو شبکه ارتباطی آنلاین و آفلاین در دسترس هستند، کارکنان ممکن است بر اساس ترجیحات خود از رسانه‌های مختلف برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده کنند. برخی احساس راحتی بیشتری با بهره گرفتن از رسانه آفلاین کنند، درحالیکه دیگران ممکن است ترجیح دهند از رسانه آنلاین و یا هر دو استفاده کنند. در نتیجه سطوح مختلف تعاملات آنلاین و آفلاین، کارکنان ممکن است ارتباطات شبکه‌ای متفاوت آنلاین در مقابل آفلاین را توسعه دهند. برخی ممکن است تعداد زیادی از روابط مستقیم و غیر مستقیم در هر دو شبکه داشته باشند (Cummings et.al, 2002). نگاهی مختصر به برخی معانی فرهنگ، هم‌پوشانی معنایی آن با ارتباطات را تا اندازه زیادی نشان می‌دهد. فرهنگ، ارتباطات را تعریف می‌کند، همانطور که ارتباطات، فرهنگ را تعریف می‌کند (Hall, 1959).
این پژوهش از نوع تحقیقات غیرآزمایشی و همبستگی بوده و روش گردآوری اطلاعات موردنیاز منابع کتابخانه‌ای، پایگاه‌های داده علمی و مجلات الکترونیکی و پرسشنامه بوده و برای انجام تحلیل‌های آماری از آمار توصیفی شامل درصد فراوانی، درصد میانگین، انحراف معیار و در قسمت آمار استنباطی، جهت اعتباریابی و تعیین میزان همبستگی از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. لازم به ذکر است برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نرم افزارهای SPSS.20 و Ucinet.6 به‌کار رفته و به منظور آزمون مدل از رگرسیون سلسله مراتبی و جهت تعیین میزان اهمیت هریک از عوامل فرهنگی از آزمون رتبه‌بندی فریدمن استفاده شده است. این پژوهش در میان ۱۰۴ نفر از کارکنان دانشی سازمان شامل مهندسان نرم افزار، تحلیل‌گران و رهبران فنی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده و داده‌های مربوط به پرسشنامه فرهنگ از ۵۰ نفر از خبرگان، جمع‌ آوری شده است.
نتایج پژوهش نشان داد در روابط کلی شبکه بدون تمایز میان روابط آنلاین و آفلاین، روابط مستقیم و روابط غیرمستقیم همبستگی معناداری با عملکرد شغلی دارند و با تمایز میان روابط شبکه‌ای، روابط مستقیم آفلاین، روابط غیرمستقیم آفلاین، روابط مستقیم آنلاین و روابط غیرمستقیم آنلاین همبستگی معناداری با عملکرد شغلی دارند. در آزمون رگرسیون برای پیش بینی عملکرد شغلی با توجه به مدل‌های پژوهش، نتایج مدل اولیه بدون تمایز بین شبکه‌های آنلاین و آفلاین نشان داد که روابط مستقیم و غیرمستقیم بر عملکرد شغلی موثر هستند و نتایج آزمون مدل با متغیرهای کنترل و روابط اصلی (مستقیم آفلاین، غیرمستقیم آفلاین، مستقیم آنلاین و غیرمستقیم آنلاین) نشان داد که روابط مستقیم آفلاین، روابط غیرمستقیم آفلاین و روابط مستقیم آنلاین پیش‌بینی‌کننده عملکرد شغلی می‌باشند، اما ارتباط میان روابط غیرمستقیم آنلاین و عملکرد شغلی چشمگیر نیست. نتایج آزمون مدل با روابط تعاملی نشان داد که فقط روابط مستقیم آفلاین* روابط غیرمستقیم آفلاین بر عملکرد شغلی تاثیرگذار است و سایر اثرات تعاملی تاثیر چشمگیری بر عملکرد شغلی ندارند. همچنین در میان عوامل فرهنگی، انگیزه پیشرفت مهمترین عامل در اختلاف نتایج پژوهش با پژوهش آمریکا بود که باید در سازمانها مورد توجه قرار گیرد.
۵-۳ بررسی فرضیات پژوهش
H1a – روابط مستقیم آفلاین با عملکرد شغلی ارتباط مثبت خواهند داشت.
همان‌طور که نتایج تحقیقات پیشین مانند (McPherson et.al, 2001; Becker- Beck et.al, 2005; Dennis et.al, 2008; Burt, 1992; Zhang & Venkatesh, 2013) نشان داده‌اند، روابط مستقیم آفلاین دارای نقاط قوت بسیاری در دستیابی به منابع می‌باشند که به طور مثبت بر عملکرد شغلی موثر هستند. نتایج این پژوهش نیز ارتباط مثبت میان روابط مستقیم آفلاین و عملکرد شغلی را تایید می‌کند. بنابراین، این فرضیه تایید می‌شود.
H1b – روابط غیرمستقیم آفلاین با عملکرد شغلی ارتباط مثبت خواهند داشت.
همان‌طور که نتایج تحقیقات Ahuja, 2000; Burt, 1992; Hansen, 2002; Reagans &) McEvily, 2003; Zhang & Venkatesh, 2013 ) نشان می‌دهند، روابط غیرمستقیم آنلاین دارای نقاط قوت بسیاری در دستیابی به منابع می‌باشد که به طور مثبت بر عملکرد شغلی موثر هستند. نتایج این پژوهش نیز ارتباط مثبت میان روابط غیرمستقیم آفلاین و عملکرد شغلی را تایید می‌کند. بنابراین، این فرضیه تایید می‌شود.
H1c- روابط غیر مستقیم آفلاین ارتباط بین روابط مستقیم آفلاین و عملکرد شغلی را به طور مثبت تعدیل می‌کنند.
همان‌طور که نتایج تحقیقات Granovetter, 1982; Levin & Cross, 2004; Reagans & ) (McEvily, 2003; Burt, 1992; Ibarra, 1992; McPherson et.al, 2001 نشان می‌دهند، افرادی که روابط مستقیم و غیرمستقیم آفلاین دارند، نه تنها می‌توانند با بهره گرفتن از گفتگوهای غیرمستقیم خود به پایگاه بزرگ و متنوع اطلاعات، با هزینه کمتری دست یابند، بلکه می‎توانند درحالیکه احتمال تحریف دانش را کاهش می‌دهند از گفتگوهای مستقیم خود نیز برای انتقال دانش استفاده کنند. روابط مستقیم آفلاین و روابط غیرمستقیم آفلاین در دستیابی به منابع دارای نقاط قوت و ضعف می‌باشند و می‌توانند محدودیت‌های یکدیگر را پوشش داده و یکدیگر را در تاثیر بر عملکرد شغلی تکمیل می‌کنند. نتایج این پژوهش نیز نشان داد که روابط غیرمستقیم آفلاین می‌توانند ارتباط میان روابط مستقیم آفلاین و عملکرد شغلی را تعدیل کنند. بنابراین، این فرضیه تایید می‌شود.
H2a – روابط مستقیم آنلاین با عملکرد شغلی ارتباط مثبت خواهند داشت.
همان‌طور که نتایج تحقیقات (Zhang & Venkatesh, 2013; Dennis et.al, 2008) نشان می‌دهند، روابط مستقیم آنلاین دارای نقاط قوت بسیاری در دستیابی به منابع هستند و به طور مثبت بر عملکرد شغلی موثر می‌باشند. نتایج این پژوهش نیز ارتباط مثبت میان روابط مستقیم آنلاین و عملکرد شغلی را تایید می‌کند. بنابراین، این فرضیه تایید می‌شود.
H2b – روابط غیرمستقیم آنلاین با عملکرد شغلی ارتباط مثبت خواهند داشت.
با آنکه نتایج تحقیقاتGranovetter, 1973; Hansen, 1999; Hansen et.al, 2005;) Haythornthwaite, 2002; Levin & Cross, 2004, Dennis et.al, 2008) نشان داده‌اند که روابط غیرمستقیم آنلاین ارزان هستند و کارکنان می‌توانند از طریق این روابط دسترسی خود به شبکه را توسعه دهند و این روابط دارای نقاط قوت بسیاری در دستیابی به منابع هستند و تاثیر مثبت بر عملکرد شغلی دارند، نتایج این پژوهش نشان داد که روابط غیرمستقیم آنلاین با عملکرد شغلی ارتباط معناداری ندارد. بنابراین، این فرضیه رد می‌شود.
H2c – روابط غیرمستقیم آنلاین ارتباط میان روابط مستقیم آنلاین و عملکرد شغلی را به طور مثبت تعدیل می‌کنند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...