زیبایی:
زیبایی یک امتیاز است و در شیرینی و سعادت “زندگی زناشویی”تاثیر باسزایی دارد.دو انسان که می خواهند به عنوان همسر و یاور،کانون سعادتمند تشکیل دهند.(همان)
و تا پایان عمر با صفا و صمیمیت و عشق و محبت زندگی کنند لازم است یکدیگر را از هر جهت دوست داشته باشند و از اندام و چهره و شکل ظاهری هم خوششان بیاید. (همان)
زیبایی معیار و اندازه ی معین ندارد بلکه به سلیقه ی افراد بستگی دارد ممکن است فردی در نظر کسی زیبا باشد و در نظر دیگری زشت. درباره ی لیلی و مجنون گفته شده “لیلی در نظر دیگران دختری زشت بود ،اما از نظر مجنون زیبا پس صفت زیبایی یک صفت نسبی می باشد. (همان)
۳-۵ وضعیت انتخاب همسر در زرتشت
بنیاد بیوکانی(= زناشویی) در دین زرتشت باید بر پایه خر د،عشق ،هم‌کاری و دل‌بستگی به سازندگی استوار باشد. ازدواج در دین زرتشت اهمیت بسزایی دارد( فرهنگ، ۱۳۷۴: ۱۶۶).
درکتب مقدس زرتشتی آمده ‌است که ،هر گاه دختران جوان به سن بلوغ می‌رسیدند از اهورامزدا درخواست می‌کردند تا شوهری دانا ،زیبا و تندرست نصیب آنان گرداند.و اهورامزدا تأکید کرده ‌است آیین بیوکانی از بهترین کارها می‌باشد.
در دین زرتشت آزادی نسبی برای انتخاب همسر وجود داشت. بنابه توصیه زرتشت،پیوند زناشویی نوعی پیوند برابری بین زن و مرد است ازین ‌روی او مردان و زنان را به ‌طور یکسان مورد خطاب قرار می‌دهد و می‌گوید در انتخاب همسر،خرد را ملاک خود قرار دهید(همان، ۱۶۸).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

زرتشت هم ‌چنین به دختر خود- چیستا- و دیگر دختران جوان توصیه می‌کند که دانایی را یکی از شرایط انتخاب همسر قرار دهند( رجبی، ۱۳۸۰: ۴۵۱). منبع زرتشتی دیگر نیز به مرد زرتشتی توصیه می‌کند برای دختران خود شوهری هوشیار و دانا انتخاب نمایند زیرا مرد هوشیار مانند زمین بارور است هر تخمی که در آن کاشته شود حاصل دهد.
سن ازدواج برای دختران ۱۵ سالگی ذکر شده ‌است(راوندی، ۱۳۴۰: ۶۶۲).
دختران حق داشتند در مورد همسر آینده خود تصمیم بگیرند. بنابرین آزادی نسبی در گزینش همسر را داشتند هر چند که رضایت پدر و مادر برای ازدواج نیز یکی از شروط ازدواج بود.
در دین زرتشت،پدر حق نداشت دختر خود را مجبور به ازدواج با کسی نماید. دختر در صورت مخالفت باپدر از ارث محروم نمی‌شد مگر آن‌ که ،دختر به مردی علاقه ‌مند می ‌شد و با وجود مخالفت پدر و مادر با او ازدواج می‌کردکه در دین زرتشت به آنان خود رأی ‌زن یا خود سر‌زن می‌گفتند.
رسم نامزدی نمودند ختران در خردسالی نیز از جمله سنت‌ هایی بود که تا ‌حدی مانعی برای آزادی در انتخاب همسر در آینده به شمار می‌آمد( رجبی، ۱۳۸۰: ۴۵۴).
زرتشتیان برآنندکه هرگاه فرشته اشی- مظهر توانگری و برکت – با زنان همراه شود سپید ‌بخت می‌گردند. و زنانی که یار مرد پارسای خود باشند به توانگری می‌رسند(حجازی، ۱۳۷۰: ۵۳).
یکی از اهداف اصلی ازدواج در دین زرتشت،زایش است. به ‌همین ‌دلیل فرشته اشی ،فرشته توانگری و باروری است. در منابع زرتشتی آمده ‌است،اشی از ازدواج نکردن دختران و سقط جنین،روابط نامشروع، خیانت زنان گله دارد زیرا همه این موارد به جریان تولیدمثل آسیب می‌رساند. ازین‌ روی می‌توان استنباط کرد تأکید و تقدس ازدواج در دین زرتشت در واقع وسیله مناسبی برای جلوگیری از بی‌بندو باری حاکم بر تولید‌مثل محسوب می‌شد به ‌همین دلیل تأکید شده ‌است فرشته اشی از زنان خائن حمایت نمی‌کند هر ‌چند که روابط نامشروع آنان نیز ممکن است منجر به تولید ‌مثل گردد.(همان، ۵۴).
در دین زرتشت،ازدواج انواع مختلفی داشت و زنان از مزایا و امتیازات متفاوتی برخوردار بودند. کامل‌ترین ازدواج شامل شاه‌زن بود. این ‌گروه از زنان ،دوشیزگانی بودند که برای نخستین بار شوهر می‌کردند. شاه‌زن از کامل‌ترین مزایای زناشویی بهره‌مند می‌شد و امور خانه و فرزندان را به همراهی شوهر به ‌طور مشترک اداره می‌کرد. یوگا زن،ستر زن و چکر زن مزایای کم‌تری نسبت به شاه‌زن داشتند(رجبی، ۱۳۸۰: ۴۵۴-۴۵۲). تعداد ازدواج نیز در ایران باستان به ‌ویژه در میان طبقه ثروتمند امری متداول بود. مردان عادی به دلیل بی‌بهره بودن از ثروت نمی‌توانستند بیش از یک زن داشته ‌باشند(همان، ۴۵۲).
۳-۶ خواستگاری در اسلام
رسم بر این است که خانواده ی پسر به خواستگاری دختر میرود و به این معنی نیست که دختر نتواند از پسر خواستگاری کند در آیه ای از قرآن کریم داریم:
“یکی از آن دو دخترگفت:ای پدر،او را به کار بگمار،زیرا بهترین کارگر روزمزد کسی است که نیرومند و درستکار باشد.” (قصص/ ۲۶)
(شعیب) پدر به (موسی ) گفت :من میخواهم یکی از آن دو دختر مرا به همسری تو دهم بدین شرط که برایم هشت سال کارکنی….. (قصص/ ۲۷)
این آیه ها به داستان حضرت موسی و ازدواج او با دختر شعیب برمیگردد.شعیب از حضرت موسی برای دخترش خواستگاری کرد در دین ما هیچ عیبی ندارد که کدام از دیگری خواستگاری کند،اما رسم بر این است که خانواده پسر از دختر خواستگاری نموده و اگر طرفین قبول کردند مراسم نامزدی برگزار می گردد. (صاحبدل/ ۱۳۸۶/۸۴)
در کشور ما خواستگاری عرفا از طرف جنس مذکر است که مطابق فطرت و طبیعت انسان امری است طبیعی. دین مقدس اسلام نیز که آئین فطرت است بر آن صحه گذاشته و حتی در قرآن نیز در امر ازدواج، مردان را مخاطب قرارداده است :
«فَانکُحُوا ما طابَ لَکُم مِن َالنِساءِ . با زنان طیّب ازدواج کنید »( سوره نساء–آیه ۳ )
۳-۶-۱ تعریف خواستگاری :
خواستگاری که در اصطلاح فقهی آن را “خِطبه” گویند .یعنی در خواست مرد از زن برای ازدواج.عمل خواستگاری قبل از مراسم عقد و اجرای صیغه نکاح صورت می گیرد چنانچه مورد قبول واقع شود .این فاصله زمانی میان خواستگاری و اجرای مراسم عقد شرعی را نامزدی گویند .
ماده ۱۰۳۴ قانون مدنی در مورد خواستگاری می گوید :
«هر زنی را که خالی از موانع نکاح باشد میتوان خواستگاری کرد » پس از زنان دارای موانع نکاح نمی توان خواستگاری کرد.»
۳-۶-۲ جواز یا عدم جواز خواستگاری از زنان:
خواستگاری یا به صورت صریح و بی پرده صورت می گیرد( مثلاً مرد بگوید : من میخواهم با تو ازدواج کنم ) و یا به صورت تعریض ( مثل آنکه بگوید : تو زیبا هستی ) لیکن در خصوص جواز یا عدم جواز خواستگاری از زنان ،مرحوم علامه حلی در «تذکره الفقها » می گوید:
الف : جواز خواستگاری از زنان خالی از مانع:
۱-جواز خواستگاری از زنی که خالی از نکاح وعّده است،چه بصورت تصریح و چه بصورت تعریض
۲- جواز خواستگاری از زنی که در عدّه سه طلاقه است،از سوی زوج به صورت تعریض،ولی زوج و سایرین بصورت تصریح حق خواستگاری از چنین زنی را ندارند.
۳- جواز خواستگاری از زنی که در عدّه طلاق باین است .مانند زنی که نکاحش فسخ گردیده،توسط شوهر به تصریح و تعریض و توسط سایرین فقط به تعریض جایز است .
۴- خواستگاری از زنی که در عده وفات است بصورت تعریض جایز ولی به صورت تصریح ممنوع است .
ب- عدم جواز خواستگاری از زنان دارای مانع
۱) حرمت و ممنوعیت خواستگاری از زنان شوهردار ( بصورت تصریح یا تعریض )
۲) حرمت و ممنوعیت خواستگاری از زنی که در عده رجعیّه است،از ناحیه غیر زوج بصورت تصریح یا تعریض.
۳) حرمت و ممنوعیت خواستگاری از زنی که بعلت لعان یا علل دیگر در عده نه طلاقه است،از ناحیه زوج تصریحا ًیا تعریضاً.
ج- خواستگاری از نامزد دیگری
در این خصوص میان فقهاء اختلاف نظر است لیکن عده ای از جمله شهید اول و شیخ طوسی معتقدند که خواستگاری از زنی که مرد مسلمانی از او خواستگاری کرده و ازطرف او یا ولی یا وکیلش مورد موافقت قرار گرفته،حرام است .
پیامبر اکرم (ص) فرموده است :« هیچ یک از شما زنی را که دیگری خواستگاری نموده خواستگاری ننمایید تا اینکه او ازدواج کند یا منصرف شود.»
این عمل نه تنها از طرف پیامبر (ص) نهی گردیده است،چون اینگونه خواستگاری باعث ایزاء و اذیت و موجب عداوت می شود بنابر این حرام است ( هر چند اگر صورت گیرد،عقد صحیح و مرتکب موجب عقاب است ) لیکن ،به نظر برخی فقها خواستگاری قبل از اعلام قبول یا رد بلا مانع است .
علّامه حلی گوید : « فاطمه بِنت ِقیس را شوهرش طلاق داد و بعد از انقضاء عده به حضور رسول خدا رسید و اظهار داشت که معاویه و ابی جحم هر دو از او خواستگاری کرده اند و از حضرت کسب تکلیف کرد .رسول خدا با انتقاد از هر دو نفر او را برای اسامه خواستگاری کرد.»
۳-۷ خواستگاری در زرتشت:
شرایط خواستگاری:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...