منابع دانشگاهی و تحقیقاتی برای نگارش مقاله بررسی تاثیر ارتباطات درون سازمانی بر … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
۱- ترک رفتار و یا وضعیت پیشین. ایجاد انگیزه و آمادگی برای تحول از طریق:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
- احساس خطا دانستن رفتار قبلی
-
- احساس اضطراب از انجام رفتار قبلی
-
- احساس عدم امنیت روانی از انجام رفتار قبلی
۲- حرک به سطح جدیدی از رفتار از طریق بازسازی شناختی
- احساس عدم امنیت روانی از انجام رفتار قبلی
-
- کنکاش در محیط برای دریافت اطلاعات جدید و مناسب
-
- تغییر نگرش، قضاوت و احساس درباره آنچه که در محیط رخ می دهد.
۳- تثبیت مجدد رفتار در سطح جدید شکل دادن یک دیدگاه جدید درباره
a. شخصیت فرد
-
- روابط مهم و حساس
-
- تانگ و گائو[۱۲۶] (۲۰۱۲: ۱۱)، پژوهشی با عنوان ارتباطات درونسازمانی و واکنش کارکنان نسبت به تغییرات سازمانی را به انجام رساندند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر میانجی هوش عاطفی نیروی کار بر رابطه میان ارتباطات درونسازمانی و واکنش کارکنان نسبت به تغییرات سازمانی میباشد. برمبنای ادبیات پژوهش در زمینه تغییرات سازمانی، ارتباطات سازمانی و هوش عاطفی، محققین سه فرضیه را استخراج نمودند که به وسیله داده های جمعآوری شده از صنعت ارتباطات راه دور مورد آزمون قرار گرفتند. تحلیل عامل و تحلیل رگرسیون بهمنظور آزمودن فرضیه ها با یکدیگر در این پژوهش ترکیب شدند. نتایج نشان دادند که ارتباطات درونسازمانی بهطور مثبتی بر واکنش کارکنان نسبت به تغییرات سازمانی اثرگذار میباشد و هوش عاطفی کارکنان به عنوان میانجیگر این رابطه شناسائی گردید. هنگامیکه هوش عاطفی کارکنان بالاتر باشد، روابط درون سازمانی دارای تأثیر مثبت بزرگتری بر واکنش کارکنان نسبت به تغییر سازمانی میباشد. بزرگترین محدودیت پژوهش فوق این است که بهدلیل پذیرش مقیاسهای اندازه گیری غربی، پژوهش حاضر قادر به آشکار نمودن جنبه های ارتباطات سازمانی در کشورهای در حال توسعه نمیباشد. پژوهش حاضر نخستین تلاش در زمینه بررسی تأثیرات مشترک ارتباطات درونسازمانی بر هوش عاطفی کارکنان بهمنظور بهبود در واکنشهای کارکنان در برابر تغییرات سازمانی میباشد.
۲- زوتسلوت[۱۲۷] و همکاران (۲۰۱۴: ۱۳)، پژوهشی با عنوان ایمنی، قابلیت اطمینان و رضایت کارکنان در طول تغییرات سازمانی را به انجام رساندند. پژوهش ارائه شده در این مقاله در چهار شرکت صنعتی در کشور هلند بهمنظور شناسائی عواملی که دارای اثر بالقوه بر افزایش ایمنی و قابلیت اطمینان در طول پیادهسازی تغییر بوده و در کنار آن رضایت شغلی را حفظ و یا حتی بهبود میبخشد به انجام رسید. داده های استفاده شده در این پژوهش با هدف بهبود همزمان بهره وری و ایمنی و در کنار آن حفظ یا بهبود رضایتمندی نیروی کار از میان چهار شرکت صنعتی جمعآوری گردید. نتایج پژوهش نشان دادند که وجود رهبری مشارکتی بهمنظور ترکیب بهبود در ایمنی، قابلیت اطمینان و رضایت شغلی امریست حیاتی و ضروری. رهبری مشارکتی دارای اثر مثبتی بر رضایت شغلی میباشد. نتایج همچنین نشان دادند که رهبری مشارکتی در زمینه حفظ ایمنی، قابلیت اطمینان و رضایت نیروی کار در حین تغییرات سازمانی دارای اهمیت دوچندان میباشد. دیگر عوامل اثرگذار شامل قابلیتهای اپراتور، کار تیمی، کنترل مناسب واریانس و پراکندگیها میباشد. نتایج همچنین تأیید نمودند که جدای از عوامل تکنولوژیک مرتبط با حفاظت متناسب، عوامل مربوط به افراد و تیمها نیز بهمنظور افزایش ایمنی و قابلیت اطمینان دارای اهمیت میباشند.
بررسی ادبیات، پیشینه و مبانی نظری تحقیق در نهایت نشان داد که که ارتباطات درون سازمانی (هماهنگی، مشارکت و ارتباطات) عواملی موثر در کاهش یا افزایش مقاومت کارکنان در برابر تغیرات سازمانی هستند بر این اساس فرضیه ها ومدل مفهومی تحقیق بصورت شکل ۲-۴ تدوین می گردد.
فرضیه اصلی: ارتباطات درونسازمانی بر واکنش کارکنان نسبت به تغییر سازمانی اثرگذار است.
فرضیه فرعی اول: ارتباطات سازمانی بر واکنش در برابر تغییر سازمانی اثرگذار است.
فرضیه فرعی دوم: مشارکت سازمانی بر واکنش در برابر تغییر سازمانی اثرگذار است.
فرضیه فرعی سوم: هماهنگی سازمانی بر واکنش در برابر تغییر سازمانی اثرگذار است.
شکل ۲-۶: مدل مفهومی تحقیق
فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه
دستیابی به هدفهای تحقیق میسر نخواهد بود، مگر زمانی که جستجوی شناخت یا روششناسی درست صورت پذیرد. «دکارت در این رابطه روش را راهی میداند که به منظور دستیابی به حقیقت در علوم باید پیمود» ( خاکی، ۱۳۸۸، ۱۹۴-۱۹۳). روش پژوهش، مجموعه قواعد، ابزارها و راهحلهای معتبر و نظام یافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راهحلها می باشد. هر پژوهشی، تلاشی نظام مند و روش مدار برای دست یافتن به پاسخ یک پرسش و یا راه حل یک مسئله است (خاکی، ۱۳۸۸، ۲۰۱). هرگز نمیتوان ادعا نمود و مطمئن بود که شناختهای بدست آمده حقیقت دارند زیرا زمینه شناخت مورد پژوهش نامحدود و آگاهی و روش های ما برای کشف حقیقت محدود هستند. حال اگر فرض بر این باشد که هدف فعالیتهای پژوهشی حقیقت جویی است و پژوهشگران با صداقت به دنبال این هدف میباشند، آنچه را که ایشان انجام میدهند و مییابند، میتوان کوششی برای نزدیکی به حقیقت دانست (رفیع پور، ۱۳۸۳، ۸۰). اساس واقعی پژوهش علمی، تبیین رابطه میان متغیرهاست. دو روش اصلی که برای تعیین روابط در اختیار است معمولاً از چند جهت با هم تفاوت دارند. یکی از این دو روش، روش توصیفی است و شامل مجموعه روشهایی است که هدف از آن توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است. اجرای تحقیق توصیفی صرفاً برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم گیری میباشد (سرمد، ۱۳۸۰، ۸۰). در این فصل، روش شناسی پژوهش حاضر به طور کامل بحث میشود.
۳-۱- روش پژوهش
روش های توصیفی مطالعه واقعی و منظم خصوصیات یک موقعیت یا یک موضوع است که محقق به کشف عقاید، افکار، ادراکات و ترجیحات افراد از طریق این روش میپردازد. به عبارت دیگر محقق در این گونه تحقیقات سعی میکند «آنچه هست» را بدون دخالت یا استنتاج ذهنی گزارش دهد و نتایج عینی از موقعیت مورد نظر بگیرد. هدف از استفاده از این روش نیز توصیف، ثبت و تحلیل و تفسیر شرایط موجود است (نادری و نراقی، ۱۳۶۴). پژوهش پیمایشی روشی در پژوهش اجتماعی است که فراتر از یک تکنیک خاص در گردآوری اطلاعات است. معمولا در آن از پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده میشود، اما فنون دیگری از قبیل مصاحبه ساختمند، مشاهده، تحلیل محتوا و … هم به کار میروند (خاکی، ۱۳۸۸، ۲۱۲). پژوهشهای اجتماعی براساس معیارهای مختلفی تقسیم بندی میشوند. در تقسیم بندی بر مبنای هدف، هنگامی که با هدف برخورداری از نتایج یافتهها برای حل مسائل موجود در سازمان به پژوهش میپردازیم، آن را کاربردی مینامیم. بنابراین پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا پیمایشی است.
۳-۲- جامعه آماری و روش نمونهگیری
-
- جامعه پژوهش و ویژگیهای آن
جامعه پژوهش یا جایی که نتایج پژوهش قرار است به آن جا تعمیم یابد یا در آن جا اجرا شود، به مجموعهای از اشخاص، اشیاء، گیاهان، مکانها، رویدادها و به طور کلی اموری اطلاق میشود که در یک یا چند صفت یا ویژگی مشترک باشند. هر چه میزان صفتها یا ویژگیهای مشترک کمتر باشد، جامعه گستردهتر خواهد بود و هرچه صفتها یا ویژگیهای مشترک بیشتر باشند، جامعه محدودتر خواهد بود (میرزایی، ۱۳۸۸، ۱۷۰). اگر بخواهیم عمل تعمیم درست انجام گیرد، میبایست جامعه پژوهش به صورت دقیق و با ذکر تمام ویژگیهای لازم مطرح شود. جامعه آماری این پژوهش کارمندان اداره کل آموزش و پرورش استان البرز میباشند که بر اساس استعلام از واحد کارگزینی تعداد آنها برابر یا ۶۰۰ نفر بوده است.
-
- نمونه و روش نمونهگیری
نمونهگیری به معنای برداشتن قسمتی از جامعه به عنوان معرف یا نماینده جامعه است. این نمونه باید کلیه یا اکثر ویژگیهای جامعه آماری را داشته باشد تا بتوان نتایج حاصل از آن را به کل تعمیم داد. نمونهگیری باید مطابق با قواعد احتمال یا تصادف صورت گیرد. هر گاه مسائل عملی مانع از انتخاب نمونه احتمالی باشد، میتوان به طرق دیگری در پی نمونهای معرف برآمد. میتوان در پی پاره گروهی بود که نماینده کل جمعیت است. در این صورت مشاهدات به این پاره گروه منحصر شده و نتیجهگیری از داده ها به کل جمعیت تعمیم داده میشود (میلر، ۱۳۸۰، ۲۱۰ – ۲۰۹). جهت تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده شد. که بر اساس جدول نام برده تعداد افراد نمونه ۲۳۴ انتخاب شد. بعد از انتخاب نمونه جهت توزیع پرسشنامه ها از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شد.
.
۳-۳- ابزار سنجش، پایایی و اعتبار
-
- ابزار سنجش
پرسشنامه به عنوان یکی از متداولترین ابزارهای جمع آوری اطلاعات در تحقیقات پیمایشی، عبارت است از مجموعهای از پرسشهای هدف مدار که با بهرهگیری از مقیاسهای گوناگون، نظر دیدگاه و بینش یک فرد پاسخگو را مورد سنجش قرار میدهد (خاکی، ۱۳۸۸، ۲۴۲). سوالات سنجش پژوهش حاضر از مطالعات خارجی اخذ شده است که منابع و تعداد این سوالات برای هر کدام از متغیرها در جدول ۳-۱ به صورت روشن خلاصه شده است. لذا پرسشنامه استاندارد بوده و سوالات آن به زبان فارسی روان ترجمه شده است. از طیف ۵ تایی لیکرت نیز برای طراحی فرم بسته بودن سوالات استفاده شد. در ادامه جهت تعدیل و تغییرات لازم از خبرهها و آزمودنیها استفاده شده است که در قسمت اعتبار پرسشنامه به این موضوع پرداخته میشود.
جدول ۳-۱: گویه های مورد سنجش پژوهش
ردیف
متغییر
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-04-13] [ 03:11:00 ب.ظ ]
|