دانلود فایل پایان نامه : پروژه های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه ها در مورد بررسی عوامل پیش برنده … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
مدیریت فرایندی است که به وسیله آن کوششهای فردی و گروهی به منظور نیل به هدف مشترک هماهنگ میشود (جاسبی،۱۳۸۴)
میتوان گفت که مدیریت در سیستم اداری رکن اساسی توسعه و پیشرفت محسوب میشود و تنها در این صورت است که نظام اداری به یک نیروی مولد، مبدل خواهد شد (علومی،۱۳۹۲، ص۳). با مدیریت صحیح و اثربخش است که یک سازمان میتواند به حفظ مشتریان و بقای خود ادامه بدهد.
کتابخانهها نیز همچون سایر سازمانها میبایست دارای نظم سازمانی و رهبری برای نظارت بر کتابخانه باشند. البته مدیران کتابخانهها با شرایط دشواری نسبت به سایر سازمانها مواجه هستند و آن متمایز بودن نقش و وظیفه کتابخانهها نسبت به سایر نهادهای اجتماعی است (ریاحی نیا،۱۳۸۹، ص۵۶).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
مراجعان به کتابخانههای عمومی از هر قشر و فرهنگی هستند، مدیریت در این نوع کتابخانهها با مشکلات خاصی روبروست و فعالیتهای خاص خود را میطلبد. نحوه اداره کتابخانههای عمومی باید با توجه به تنوع کاربران و شرایط خاص هر منطقه اعمال شود و از قوانین خشک و دست و پاگیری که مخاطب را از کتابخانه دور میسازد و کتابخانه را به محیطی سرد و بیروح تبدیل میکند، جدا خودداری نمود.
۲ – ۱۷– ۱ میزان امانت کتاب
تمامی اعضای کتابخانههای عمومی کشور، تنها میتوانند پنج کتاب را به امانت بگیرند. این افراد چه محقق باشند و چه محصل فرقی ندارد، فقط و فقط پنج کتاب میتوانند به امانت ببرند. اگر چه کتابخانه به عنوان یک سازمان، دارای تشکیلات و قوانین خاص خود میباشد ولی همان طوری که علومی (۱۳۹۲) میگوید: «برنامه ریزی در کتابخانه های مختلف می بایست منطبق با ویژگی های خدماتی و تخصصی و بخصوص در نظر گرفتن امکانات موضعی باشد». ممکن است برای یک مراجعهکننده، پنج کتاب زیاد باشد ولی محققی که روزانه باید چندین منبع را مطالعه کند، این تعداد کتاب امانتی برای او بسیار کم میباشد.
۲ – ۱۷– ۲ تعداد روزهای امانت کتاب
تعداد روزهایی که یک منبع به امانت داده میشود میتواند به عنوان مانعی بر سر راه مراجعان کتابخانههای عمومی باشد. یک محقق ممکن است برای پژوهشی که انجام میدهد به طور همزمان از چندین کتابخانه، کتاب به امانت بگیرد. با توجه به تعداد روزهایی که تمامی اعضای کتابخانه میتوانند یک کتاب را به امانت ببرند ۱۴روز میباشد، ممکن است محقق مورد نظر به دلیل کوتاهی زمان امانت، از امانت گرفتن کتاب منصرف شود و یا اینکه، فردی اهل مطالعه میخواهد به یک مسافرت سه ماهه برود، با توجه به محدودیت زمان در امانت گرفتن کتابها، این فرد از امانت گرفتن کتاب منصرف خواهد شد.
۲ – ۱۷– ۳ ساعات باز بودن کتابخانه
از آنجایی که کتابخانههای عمومی تسهیلات و خدمات خود را بدون تبعیض به طیف گستردهای از افراد و گروههای جامعه (کودکان، بزرگسالان، جوانان، کهنسالان، افراد بومی و غیربومی منطقه) ارائه میدهند و اکثر این گروهها در ساعات مشخصی از روز درگیر کارهای اداری و جاری زندگی هستند، تغییر در ساعات ارائه خدمات کتابخانهها، امری ضروری به نظر می رسد(رحیمی،۱۳۹۱، ص۱۹۴). با توجه به اینکه تمامی افراد جامعه، اعضای کتابخانههای عمومی محسوب میشوند و دیگر اینکه، ممکن است برخی از این افراد تمامی ساعات روز خود را در محل کار خود و یا دیگر امور زندگی صرف کنند؛ بنابراین، این افراد از مراجعه به کتابخانه عمومی محروم شده و نخواهند توانست به اطلاعات مورد نظر خود دست یابند.
این فرض رایج است که کتابخانههای عمومی در اصل به عنوان نهادهای «طبقه کارگر[۴۵]» بنا شد و در مراکز بزرگ شهری مانند منچستر[۴۶] و لیدز[۴۷] که در آن زمان فقیرنشین بودند اقدام به ایجاد کتابخانههای زنجیرهای شد (پیتمن و وینسنت،۱۳۹۳). بنابراین، اگر کتابخانههای عمومی نتوانند به طبقه کارگر که معمولاً در ساعاتی که کتابخانه به ارائه خدمات میپردازد، در کار مشغولاند؛ خدمات ارائه دهد، به هدف اولیه خود که همانا ارائه خدمات به طبقه کارگر بوده است، دست نخواهند یافت.
عواملی که بر میزان ساعات باز بودن کتابخانه اثر میگذارد عبارت است از:
ماهیت جامعه، مثل کهولت، جوانی، خانوارهای جوان؛
میزان نزدیکی کتابخانه به دیگر مراکز تسهیلات اجتماعی، مثل مؤسسات آموزشی، فروشگاهها، مراکز کار و پیشه و حملونقل عمومی و ساعات کار آنها؛
میزان نزدیکی کتابخانه به کتابخانههای دولتی همسایه و ساعات باز بودن آنها؛
تغییرات جمعیتی جامعه، مثل نوسانات فصلی؛
احتمال استفاده در تعطیلیهای صبح، بعدازظهر و شب؛
مشابهت ساعات کار کتابخانه با مرکز خریدی که کتابخانه در آنجا واقع شده است؛
شرایط محلی مثل روزهای حراج و روزهای مربوط به معاینات زمانبندی شده کلینیکی/ پزشکی (شورای کتابخانههای کوئیزلند[۴۸])
۲ – ۱۷– ۴ شیفت کاری کتابخانهها
بسیاری از کتابخانههای عمومی کشور در ارائه خدمات خود به آقایان و خانمها، به صورت شیفتی عمل میکنند. تعدادی از کتابخانهها، شیفتهای صبح به ارائه خدمات خود به خانمها میپردازند و در نوبت بعدازظهر به آقایان خدمات ارائه میدهند و یا عکس این قضیه. با توجه به اینکه بیشتر مراجعان کتابخانههای عمومی دانشآموزان و دانشجویان میباشند و حداقل نیمی از روز را (صبح یا بعدازظهر) در مدرسه و دانشگاه بسر میبرند؛ ممکن است که در بسیاری از مواقع به دلیل تداخل شیفتها، قادر به استفاده از امکانات کتابخانه نباشند.
۲ – ۱۷– ۵ جریمههای دیرکرد منابع
امروزه تمامی سازمانها بر سر این رقابت میکنند که مشتریان خود را حفظ و سایر اعضای جامعه را نیز به مشتریان خود اضافه نمایند. دریافت جریمه نیز بحثی است که حفظ مشتری و جذب مشتریان جدید را با چالش روبرو کرده است. بحثهای زیادی درباره دریافت و یا عدم دریافت جریمه و نحوه دریافت جریمه بین صاحبنظران مختلف شده است. برخی مانند اسمیت[۴۹] اعتقاددارند که مشتریان در قبال جریمههایی که به آنها تحمیل میشود واکنش نشان میدهند و حتی علیه آنها شکایت میکنند. برخی نیز اعتقاددارند که عدهای از مشتریان در صورت جریمه شدن، وِجه ای منفی از سازمان در بین سایر مشتریان بوجود میآورند. تعدادی از صاحبنظران نیز بر این عقیدهاند که دریافت جریمه باعث کسب درآمد و بقای سازمانها میشود (ملاحسینی، جبارزاده کرباسی وکولک، ۱۳۹۰، ص۱۳۰).
ما در اینجا با کتابخانه عمومی سر و کارداریم که یک سازمان غیر انتفاهی است و کاربران آن نیز از هر قشری میباشند. ممکن است حتی یک جریمه ناچیز، باعث شود که کاربری به کتابخانه مراجعه نکند. چنانچه یکی از اعضای کتابخانه در اینباره گفته است: «من به مدت پنج سال از کتابخانه استفاده نمی کردم، چون فکر می کرم جریمه شده ام. سرانجام جرأت کردم و به کتابخانه برگشتم، و دیدم که در این مدت هیچ جریمه ای نداشتم» (پیتمن و وینسنت،۱۳۹۲، ص۲۶۶). طبق رهنمودهای ایفلا/یونسکو دریافت جریمه دیرکرد منابع، گاهی اوقات برای تضمین اینکه منابع یا کتابها در جریان باشند و همه از آن استفاده کنند، ضروری است ولی جریمه نباید در سطحی باشد که مانع استفاده مردم از کتابخانه باشد (جیل[۵۰]،۱۳۸۶، ص۳۸).
۲ – ۱۷– ۶ عدم امانت کتب مرجع
طبق مجموعه دستورالعملهای اداره کتابخانههای عمومی (۱۳۹۰) منابع موجود در بخش مرجع، فقط مختص استفاده در داخل کتابخانه است و بیرون بردن آن ممنوع است. ولی گاهی ممکن است که مراجعهکنندهای بخواهد مدت زمان بیشتری را به مطالعه کتب مرجع بپردازد که با مطالعه کتب مرجع در داخل کتابخانه، نیازهای اطلاعاتی وی مرتفع نمیشود و یا اینکه محققی با توجه به مشغلهای که دارد، بخواهد کتب مرجع را به امانت برده و در خانه به مطالعه آن بپردازد که در این صورت، با توجه به سیاستی که نهاد کتابخانههای عمومی، مبنی بر امانت ندادن کتب مرجع در پیش گرفته است، نتواند از منابع بخش مرجع استفاده نماید.
۲ – ۱۷- ۷ امکانات رفاهی
این مسئله که کتابخانههای عمومی کشور به لحاظ امکانات رفاهی، برای کاربران خود در سطح مطلوبی قرار ندارند، برای همگان کاملاً آشکار است. به طوری که بسیاری از کتابخانهها فاقد ابتداییترین امکانات رفاهی، مانند آبسردکن میباشند. برای مثال، در بسیاری از کتابخانهها حتی جای پارک برای یک ماشین هم وجود ندارد. در این صورت کاربری که میخواهد ماشین خود را در محوطه کتابخانه پارک نماید، در صورتی که جای مناسبی نیابد، قطعاً از رفتن به کتابخانه منصرف خواهد شد.
۲ – ۱۸ خدماتی که کتابخانه ارائه میدهد
۲ – ۱۸ – ۱ اینترنت
امروزه کتابخانهها را مرکز اطلاعات مینامند و اطلاعات مانند گذشته، فقط به طور انحصاری در قالب کتاب و مجله ارائه نمیشود. در واقع حجم وسیعی از اطلاعات، در شکلهای الکترونیکی مانند سی دی، دی وی دی، اسلاید و… ارائه میگردد. بنابراین، اگر کتابخانههای عمومی، چنانچه امروزه شاهد آن میباشیم، تمرکز خود را فقط بر روی کتاب و منابع چاپی معطوف کرده و یا اینکه حداقل بیشتر توجه خود را به منابع چاپی معطوف نمایند؛ کاربران نسل امروز را از دست خواهند داد. چنانچه برندسون[۵۱] (۱۳۹۱) میگوید: «خطر تهدید کتابخانه های عمومی زمانی احساس می شود که به محیط در حال تغییر خود نگاه می کنیم، محیطی که در آن حجم زیادی از اطلاعات از طریق شبکه در دسترس است و مردم می توانند موسیقی، فیلم و حتی کتابها را از اینترنت بارگذاری کنند».
آیا هنوز هم به کتابخانه نیاز داریم؟ درحالیکه همه اطلاعات از طریق شبکه در دسترس است و میتوانیم موسیقی، فیلم و حتی کتابها را از اینترنت بارگیری کنیم؟(برندسون،۱۳۹۱، ص۱۲). بسیاری از افراد با این گمان که با وجود اینترنت، دیگر از رفتن به کتابخانه و راهنماییهای کتابدار بینیاز شدهاند؛ به جستجوی اطلاعات خود از طریق اینترنت میپردازند. به احتمال فراوان، این افراد یا اطلاعات مورد نظر خود را نمییابند و یا اینکه آنچه را که مییابند، کافی نمیباشد و به ناچار و یا ندانسته آنچه را که یافتهاند کافی دانسته و به آن بسنده میکنند. همان طوری که کتس[۵۲](۱۳۹۱) میگوید: «اینترنت مانند مغازه سمساری است». این گفته کتس به این معنا است که در اینترنت همه چیز یافت میشود، ولی همه نمیتوانند آنچه که لازم دارند را در اینترنت بیابند. بنابراین لازم است که افراد با مراجعه به کتابخانه و استفاده از راهنماییهای کتابدار متخصص، به صورت دقیق و در کوتاهترین زمان، به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند.
بسیاری دیگر ممکن است به دلیل اینکه استفاده از اینترنت در کتابخانهها نیاز به پرداخت هزینه دارد به کتابخانه مراجعه نکنند. همان طوری که در صفحات قبل اشاره شد، تبلیغ یکی از کتابخانهها این بود که «استفاده از اینترنت رایگان می باشد». در واقع اگر بپذیریم که کتابخانهها را مرکز اطلاعات مینامند و این اطلاعات میتواند از طریق کتاب، سی دی، اینترنت و… در اختیار کاربران قرار بگیرد، همچنین یکی از اهداف کتابخانههای عمومی این میباشد که خدمات رایگان به اعضای خود ارائه بدهد، بنابراین، میتوانیم بگوییم که استفاده از اینترنت نیز می بایست به صورت رایگان باشد.
خدماتی که کتابخانهها در زمینه استفاده از اینترنت به کاربران خود میتوانند ارائه بدهند، میتواند به صورت زیر باشد:
ایجاد دسترسی به اینترنت و اولویت دادن به آن؛
آموزش نحوه استفاده از اینترنت؛
تضمین دسترسی به اطلاعات و خدمات دولت الکترونیک؛
حمایت از جامعه در موارد اضطراری؛
ایجاد محدودیت در دسترسی به اینترنت (مکلور[۵۳] و ایگر[۵۴]).
۲ – ۱۸ – ۲ سفارش منابع درخواستی
کتابخانههای عمومی برخلاف گذشته، درصددند که مجموعهسازی را بر اساس نیازهای اطلاعاتی کاربران انجام دهند؛ تا دارای مجموعهای کارامد باشند که بتوانند نیازهای اطلاعاتی مراجعان را تا حدود زیادی مرتفع سازند و دیگر اینکه کاربران زیادی را به سوی کتابخانه بکشند. سفارش منابع اطلاعاتی توسط خود کاربران، یکی از روشهایی است که کمک میکند تا کتابخانه مجموعهای غنی داشته باشد و از سوی دیگر، کاربران کتابخانه با توجه به ارزشی که کتابخانه برای آنها قائل است، بیشتر به کتابخانه مراجعه میکنند. «طرح کتاب من» نیز یکی از کارهای ارزشمندی است که برای جذب مخاطب و ترویج فرهنگ مطالعه، در سطح کشور توسط نهاد کتابخانههای عمومی کشور انجام شده است.
در واقع، بسیاری از مراجعان ممکن است به دلیل اینکه منابعی را که لازم دارند در کتابخانه نمییابند، به کتابخانه مراجعه نکنند و از طریق دیگری به غیر از مراجعه به کتابخانه، به اطلاعات مورد نظر دست یابند. دلیل اینکه بسیاری از سازمانها و شرکتها در زمینه جذب مشتری و مشتری مداری موفق عمل کردهاند، فقط و فقط در نتیجه شناسایی نیازهای اطلاعاتی مراجعان خود میباشد. بنابراین کتابخانههای عمومی نیز باید به مراجعان خود توجه ویژهای داشته باشند که یکی از این راهها، سفارش منابع اطلاعاتی توسط خود کاربران کتابخانه میباشد.
۲ – ۱۹ اطلاعرسانی و تبلیغات خدمات کتابخانه
یکی از کارکردهای مهم کتابداری، اطلاعرسانی است؛ که این اطلاعرسانی میتواند در دو دسته علمی و عمومی قرار گیرد. دستهای که در زمینه اطلاعرسانی عمومی قرار دارد میتواند شامل این موارد باشد: اطلاعرسانی در زمینه بازار کار، اطلاعرسانی در زمینه تحولات کشور، اطلاعرسانی در زمینه رویدادهای فرهنگی کشور و … . طرحی که نگارنده، در زمینه اطلاعرسانی عمومی پیشنهاد میکند به این قرار است که تمامی کتابخانههای عمومی، صبح هر روز به تعداد مراجعان خود، نیازمندیهای صبح را در کتابخانه پخش نمایند. در این صورت افرادی که به هیچوجه به کتابخانه مراجعه نکردهاند، به کتابخانه آمده و از دیگر خدمات کتابخانه نیز آگاه میگردند و میتوانند به کاربران دائمی کتابخانه تبدیل شوند. از سوی دیگر، شاهد پیوند عمیق و ناگسستنی کتابخانه و جامعه خواهیم شد و اطلاعرسانی علمی که به مراجعان خاصی میتوان ارائه داد، مانند برگزاری کارگاه مقالهنویسی، سمینار فناوری اطلاعات برای دانشجویان نرمافزار، برگزاری مسابقات رباتیک و… طرحی که نگارنده با عنوان «در جستجوی چه می باشی» ارائه داده است را میتوان در این دسته قرارداد.
امروزه تبلیغات در جهانی که هر لحظه پدیدهای نو و فکری تازه عرضه میگردد حرف اول را می زند. به طوری که یک مثال انگلیسی با این مضمون میگوید که اگر ده دلار داری، نه دلار آن را باید برای تبلیغات صرف کنی، چیزی است که در دنیای امروزی شاهد آن میباشیم و در دنیای امروزی این ضربالمثل نمود بسیاری کرده است. تبلیغات خدمات کتابخانه میتواند به طرق زیر انجام شود:
نصب بیلبوردهای تبلیغاتی حاوی پیام ساده و دلنشین در سطح شهر؛
ارسال پیامک معرفی یک کتاب یا یک کتابخانه به گروههای مختلف جامعه؛
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-04-13] [ 03:24:00 ب.ظ ]
|