جیمنز و وال (۲۰۱۱) در پژوهشی نشان دادند که نوآوری و یادگیری سازمانی هر دو بر عملکرد اثر مثبت و مستقیم دارند.
هانگ و همکارن ( ۲۰۱۱) در پژوهشی با عنوان تأثیر یادگیری سازمانی و مدیریت کیفیت فراگیر بر عملکرد نوآورانه در صنعت دارای فنّاوری بالا، نتایج نشان داد که یادگیری سازمانی و مدیریت کیفیّت فراگیر مدل خوبی برای پیش بینی عملکرد سازمانی می باشند و مدیریت کیفیّت فراگیر تأثیر مثبتی بر یادگیری سازمانی دارد و در نهایت این که یادگیری سازمانی و مدیریت کیفیّت فراگیر تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد نوآورانه دارد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

اللهیاری و همکاران (۲۰۱۱) در پژوهشی با عنوان بررسی رابطه بین توانمندسازی روانی کارکنان با یادگیری سازمانی دریافتند که توانمندی رابطه مثبتی با یادگیری سازمانی دارد و نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که حس اختلاط با دیگران و حس شایستگی متغیرهای پیش بین برای یادگیری سازمانی هستند و نیز نتایج آزمون t نشان داد که تفاوت معناداری بین توانمندسازی و یادگیری سازمانی کارفرمایان مرد و زن و مدیران و کارفرمایان وجود ندارد.
میرکمالی و همکاران (۲۰۱۱) در پژوهشی با عنوان نقش رهبری تحوّل گرا و رضایت شغلی در یادگیری سازمانی دریافتند که رهبری تحوّل گرا و رضایت شغلی نقش مهمی در یادگیری سازمانی را دارا هستند.
جعفری و همکاران ( ۲۰۱۲) در پژوهشی با عنوان بررسی رابطه بین جوّ سازمانی، یادگیری سازمانی و خودکارآمدی معلمان دریافتند که ارتباط معناداری بین یادگیری سازمانی و خود کارآمدی معلمان وجود دارد و از سوی دیگر داده ها نشان می دهد که بین جوّ سازمانی و خودکارآمدی معلمان هیچ رابطه ای وجود ندارد اما جوّ سازمانی می تواند از طریق یادگیری سازمانی بر خودکارآمدی معلمان تأثیر بگذارد و همچنین داده ها نشان می دهد که هیچ گونه ارتباطی میان متغیرهای پژوهش به لحاظ متغیرهای دموگرافیک ( سن، تحصیلات و اشتغال ) وجود ندارد.
مورالز و همکاران ( ۲۰۱۲) در پژوهشی با عنوان تحوّل نفوذ رهبری بر عملکرد سازمانی از طریق یادگیری سازمانی و نوآوری نشان دادند که رهبری تحوّلی بر عملکرد سازمانی از طریق یادگیری سازمانی و نوآوری تأثیر مثبت دارد و یادگیری سازمانی بر عملکرد سازمانی به طور مستقیم و غیر مستقیم از طریق نوآوری سازمانی تأثیر می گذارد و همچنین نوآوری سازمانی بر عملکرد تأثیر مثبت دارد.
کامیسون و ویلارلوپز ( ۲۰۱۲) در پژوهشی با عنوان تأثیر رهبری حمایتی و انسجام کارگروهی در یادگیری، نوآوری و عملکرد سازمانی دریافتند که نوآوری سازمانی، قابلیّت های نوآوری استراتژیک را توسعه می دهد و هر دو نوع نوآوری سازمانی و تکنولوژیکی در محصولات و فرایندها به عملکرد برتر یک شرکت منجر گردد.
عبدل کهر (۲۰۱۲) در مطالعه‌ی کیفی با عنوان پرورش نوآوری سازمانی در شرکت های کوچک مبتنی بر اطّلاعات و ارتباطات نشان داد که نوآوری در سازمان مبتنی بر اطّلاعات و ارتباطات است و ارتباطات و اطّلاعات در هر سازمان پیش زمینه‌ی بروز نوآوری در سازمان می باشد.
عبدالحمید و همکاران ( ۲۰۱۲) در پژوهشی با عنوان فرا تحلیل روابط میان ویژگی های سازمانی و فنّاوری اطّلاعات و پذیرش نوآوری در سازمان که با تجزیه و تحلیل ۱۰ عامل سازمانی صورت گرفته بود نشان دادند که زیرساخت ها، حمایت مدیریت سطح بالا، فنّاوری اطّلاعات، تخصص، منابع و اندازه‌ی سازمان در پذیرش فنّاوری اطّلاعات از اهمیّت ضعیفی برخوردار است در حالی که تمرکز و محصول‌مداری در سازمان ناچیز یافت شد، همچنین نوآوری، نوع نوآوری، نوع سازمان، اندازه سازمان از عوامل مؤثر بر رابطه بین متغیرها ی سازمانی و تصویب فنّاوری اطّلاعات می باشد.
استیگل بور و باتینیک ( ۲۰۱۲) در پژوهشی با عنوان نقش منابع مالی و منافع نهفته مدل جاهودز بر دلبستگی شغلی ( درگیری شغلی ) دریافتند که مزایای نهفته تأثیری مثبت بر درگیری شغلی دارد و تأثیر منفی مزایای مالی بر دلبستگی شغلی معنادار نبوده است و هم چنین یافته ها نشان می دهد که نهادهای اجتماعی مهم ترین عامل اثرگذار بر درگیری شغلی در دست یابی به مزایای نهفته می باشد. کار، با ترکیبی از انگیزه درونی برای به انجام رساندن و دستاورد تلاش جمعی بیشترین نسبت واریانس را در درگیری شغلی نمایان می سازند.
هاکانن و اسچافلی ( ۲۰۱۲) در پژوهشی با عنوان دلبستگی شغلی، پیش بینی کننده‌ی علائم افسردگی و و رضایت از زندگی، نشان دادند که دلبستگی شغلی می تواند علائم افسردگی و رضایت از کار را پیش بینی کند و دلبستگی شغلی بر علائم افسردگی تأثیر منفی و بر رضایت شغلی تأثیر مثبت و معناداری دارد.
والمر و همکاران ( ۲۰۱۲) در پژوهشی با عنوان تبادل رهبر – عضو، استقلال شغلی و کاری خلاقانه (خلاقیّت مدار ) که در یک شرکت با تکنولوژی بالا که جامعه‌ی آماری ۱۴۴ نفر را شامل می شد به این نتایج دست یافتند که نقش رهبران در پروراندن کارمندان برای درگیری کاری خلاقانه و خلاقیّت مدار به عنوان پیش نیاز مهمی برای پیامدها و نتایج خلاقیّت مدارانه می باشد و نیز نشان دادند بین دلبستگی شغلی و خلاقیّت ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد و متغیر استقلال شغلی نقش تعدیل کننده را داراست.
ژانگ ( ۲۰۱۳) در پژوهشی با عنوان اثر درگیری شغلی روی رفتارهای شهروندی سازمانی در کشور چین، نشان داد که بین دلبستگی شغلی و ابعاد رفتار شهروندی سازمانی از جمله نوع دوستی، وجدان و فضیلت مدنی و حسن نیّت همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد و در مردان این رابطه قوی تر از زنان است.
یزیل و درلی (۲۰۱۳) در پژوهشی به این نتیجه دست یافتند که عدالت سازمانی بر قابلیّت به اشتراک‌گذاری دانش اثر گذار است و خود ایجاد قابلیّت اشتراک گذاری دانش بر ایجاد قابلیّت نوآوری اثرگذار است و اشتراک گذاری دانش منبع عظیمی برای نوآوری سازمانی می باشد.
۴-۴- جمع بندی:
در این فصل به توضیح متغیرهای یادگیری سازمانی، درگیری شغلی و نوآوری سازمانی پرداخته شده است که به بیان تعاریف، تاریخچه، ابعاد و مؤلفه ها و نیز عوامل تأثیرگذار و پیامدهای هریک از متغیرها پرداخته شده است و رابطه کلی هریک از متغیرها با یکدیگر بیان شده است و به طور کلی به بررسی رابطه متغیر یادگیری سازمانی و مؤلفه های آن با درگیری شغلی و نوآوری سازمانی پرداخته شده است و پیشینه های پژوهشی در داخل و خارج کشور مورد بررسی قرار گرفته است و با وجود انجام پژوهش در زمینه ی یادگیری سازمانی، درگیری شغلی و نوآوری سازمانی، اما به دلیل عدم بررسی این متغیرها در کنار یکدیگر و بویژه در سازمان های آموزشی در این زمینه خلأ وجود دارد و پژوهش حاضر نیز درصدد رفع این خلأ می باشد.
فصل سوم
روش پژوهش
۳-۱) مقدمه:
پژوهش و کنجکاوی از تمایلات طبیعی بشر است و میل به شناخت و ارضاء این حس موجب دست یافتن به مجهولات زیادی شده است. اصول و قوانین علمی عمدتاً حاصل پژوهش های اخیر دانشمندانی است که روش های علمی را به کار گرفته و پژوهش های ارزنده ای انجام داده اند، اما باید توجه داشت، آن چه موجب حیات یافتن جوهره‌ی علمی شده است، وقوف به اکتشافات و نتایج علوم نیست، بلکه شناخت و درک عمیق روش ها یعنی شیوه هایی است که بشر برای پیشرفت علم به کار بسته است. روش‌ها در حقیقت، ابزارهای دست یابی به حقیقت هستند ( دلاور، ۱۳۸۴). یکی از عمده ترین، روش ها، برای شناخت و پی بردن به قاعده و نظم میان داده ها و رویدادها، روش علمی است که درصدد کشف قوانین، اصول و نظریه های حاکم بر پدیده هاست. تحقیق علمی عبارت است از مشکل گشایی و پیگیری گام به گام، منطقی و دقیق برای شناسایی مشکلات، گردآوری داده ها، تجزیه و تحلیل داده ها و استنتاج‌های معتبر از آن ها. از این رو تحقیق علمی هدفمند و دقیق است ( دلاور، ۱۳۸۹).
در فصل روش پژوهش پایاننامهها، معمولاً به تفصیل دربارهی مطالبی شامل روش پژوهش، آزمودنیها و چگونگی گزینش در آنها، روش جمعآوری اطّلاعات، متغیرهای مستقل و وابسته و روش های آماری بحث میگردد. یکی از محاسن فصل مذکور که در آن مرحله به مرحله روش انجام پژوهش، توصیف میگردد؛ همان ایجاد امکان به منظور تکرار یا ادامهی پژوهش در همان زمینه یا زمینهی دیگر میباشد تا محقّق بتواند با رعایت مفاد مندرج در این فصل از پژوهش، پژوهش مشابه انجام دهد و از مقایسه و بررسی یافتهها، در دو پژوهش اطّلاعات مفیدی کسب کند(نادری،۲۱۷:۱۳۷۷). در این فصل به روش‌شناسی پژوهش که شامل نوع پژوهش، توصیف جامعه آماری، نمونه آماری، شیوهی نمونه گیری، ابزارهای گردآوری اطّلاعات، روایی و پایایی پرسشنامه ها، روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شده است.
۳-۲) روش پژوهش:
روش پژوهش[۲۱۰]، نقشه و نحوه‌ی جمع آوری اطّلاعات یا داده های لازم برای آزمون فرضیه یا تعیین روابط بین متغیرها را نشان می دهد. هر موضوع تحقیق ضمن آن که به یک طرح مدوّن و جامع نیاز دارد، می بایست از پشتوانه‌ی تئوریکی تحقیقی که در راستای متغیرهای تحقیق صورت گرفته باشد، برخوردار گردد، انتخاب روش انجام تحقیق بستگی به هدف ها، ماهیّت موضوع پژوهش و امکانات اجرایی آن دارد. هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که محقق مشخص نماید، چه شیوه و روشی را اتخاذ کند تا او را هر چه دقیق تر، آسان تر، سریع تر و ارزان تر در دستیابی به پاسخ یا پاسخ هایی برای پرسش یا پرسش‌های تحقیقی مورد نظر کمک کند ( نادری و سیف نراقی، ۱۳۸۶: ۳۱).
در این پژوهش، روش پژوهش توصیفی[۲۱۱] از نوع همبستگی[۲۱۲] است. نادری(۱۳۷۷) معتقد است که این روش پژوهش هنگامی به کار میرود که تعداد متغیرهای بازیگر در موقعیت پژوهش زیاد باشد. به طوری که با بهره گرفتن از روش پژوهش تجربی، کنترل و دستکاری آنها امکان پذیر نباشد. در این روش اطلاعات و گزارش وصفی یک متغیر از دو گروه یا چند متغیر از یک گروه با حجم مورد نیاز به دست می‌آید. در تحقیق توصیفی[۲۱۳]، محقق متغیرها را دستکاری نمی کند و ” آنچه را که هست ” توصیف می کند و به شرایط موجود، عقاید متداول، فرایندهای جاری، آثار مشهور و روندهای در حال گسترش توجه دارد ( بست، ۱۳۷۱: ۱۲۵). تحقیقات همبستگی[۲۱۴]، تحقیقاتی هستند که در آن ها سعی می شود رابطه‌ی بین متغیرهایی مختلف با بهره گرفتن از ضریب همبستگی کشف یا تعیین شود ( دلاور، ۱۳۸۲: ۱۹۸). در این پژوهش از آن جایی که به توصیف وضعیّت متغیرهای پژوهش پرداخته شده است روش پژوهش توصیفی است و از آن جایی که پس از توصیف متغیرها همبستگی بین آن ها مورد مطالعه قرار گرفته است روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است.
۳-۳) جامعه آماری:
جامعه آماری عبارت است از مجموعهای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند(سرمد، ۱۷۷:۱۳۸۵). در این پژوهش جامعه آماری عبارت است از کلیّه دبیران مدارس متوسطه عمومی استان کرمانشاه می باشد که تعداد آنها ۵۶۰۰ نفر است که از این تعداد ۲۹۰۵ نفر دبیر مرد و ۲۶۹۵ نفر دبیر زن می باشد.
۳-۴) حجم نمونه و روش نمونه گیری:
از آن جا که حجم اکثر جامعههای آماری بزرگ است، امکان انجام محاسبه های آماری براساس کل اعضاء در عمل غیرممکن است. در چنین شرایطی پژوهشگر اقدام به انتخاب نمونه میکند. در واقع نمونه باید طوری برآورد و انتخاب گردد که نمایندهی کل جامعه باشد. در تعیین حجم نمونه عوامل و پارامترهای متعددی چون جامعه آماری، امکانات مالی و زمانی محقق و میزان تأثیرپذیری متغیر وابسته از متغیر مستقل مؤثر است (سرایی،۱۳۷۲:۱۳۷). حجم نمونه این پژوهش بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد ۳۶۱ نفر برآورد شد، برای جلوگیری از افت احتمالی نمونه ۱۰ درصد به حجم نمونه اضافه شد وتعداد ۴۰۱ پرسشنامه توزیع گردید که تعداد ۳۶۱ پرسشنامه به صورت کامل تکمیل شد و همین تعداد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای انتخاب نمونه پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و طبقه ای استفاده شد. بدین صورت که از کل مناطق و نواحی استان کرمانشاه اداره آموزش و پرورش شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل ذهاب، اسلام آباد غرب، جوانرود، سنقر و هرسین و ناحیه یک استان کرمانشاه انتخاب شدند سپس با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی سهم هریک از این شهرستان ها از حجم نمونه تعیین و با رعایت نسبت جنسیت، دبیران مرد و زن انتخاب شدند و بدین ترتیب تعداد۲۱۸ دبیر مرد و ۱۸۳ دبیر زن انتخاب شدند. توزیع جامعه و نمونه پژوهش به تفکیک جنسیت به شرح جدول (۱-۳) است: جدول۱-۳) توزیع جامعه و نمونه با توجه به شهرستان های منتخب:

شهرستان ها
و نواحی

حجم جامعه

تعداد دبیران زن

تعداد دبیران مرد

نمونه به دست آمده در هرشهرستان به تفکیک

تعداد نمونه (زن)

تعداد نمونه (مرد)

کرمانشاه (ناحیه۱)

۷۸۴

۴۲۲

۳۶۲

۱۳۵

۷۳

۶۲

قصرشیرین

۷۳

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...